Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Erpe-Mere - De besparingsplannen van de NMBS zullen het scholierentreintje tussen Burst en Aalst niet treffen. Dat stelde gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker van de NMBS. Uittredend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) antwoordde echter bijna gelijktijdig in de Kamer dat er nog geen beslissingen genomen zijn over het terugschroeven van het treinaanbod in het kader van besparingen.

Terwijl senator Guido De Padt (Open Vld) uit Geraardsbergen van gedelegeerd bestuurder Marc Descheemaecker van de NMBS een geruststellend antwoord kreeg op zijn vraag over de toekomst van de treinlijn Burst-Aalst naar aanleiding van de aangekondigde besparingsplannen, stelde minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte dat er nog geen beslissingen gevallen zijn. De ongerustheid en onduidelijkheid blijft en ook het gemeentebestuur van Erpe-Mere weet niet wat er te verwachten valt.

De gemeenteraad diende er net nog een motie in voor het behoud van de treinlijn. "Tot hiertoe heeft de NMBS geen plannen om de bediening op de lijn 82 te schrappen", valt te lezen in het antwoord dat senator De Padt ontving van Descheemaeker. De afschaffing van de P-treinen, en dus het volledige treinaanbod tijdens de zomerregeling, blijft wel behouden. “Dit kadert in de doelstellingen om het treinaanbod zo nauw mogelijk af te stemmen op de werkelijke vraag. Reizigers kunnen echter met hun abonnement gratis gebruik maken van de busdiensten van De Lijn”, geeft de NMBS mee.

Minder goed nieuws is er voor de stations van Herzele, Ede en Haaltert. Minister van overheidsbedrijven Inge Vervotte maakte net bekend dat deze stations omgevormd zullen worden tot stopplaatsen zonder loket. Over het terugschroeven van het treinaanbod voor de komende jaren is volgens haar wel nog geen beslissing genomen. “Er bestaat wel een lijst van treinen waarvan de inkomsten de energiekosten niet dekken en de dekkingsgraad lager ligt dan 10 procent, maar dat betekent niet noodzakelijk dat die afgeschaft zullen worden”, klinkt het.

De kans dat de bewuste scholierenlijn vroeg of laat terug op tafel belandt, blijft dan ook groot. De lijn krijgt het dan ook hard te verduren. Zo zijn de aansluitingen in Aalst en Burst allesbehalve optimaal en dienen reizigers elke zomer alternatieven te zoeken waardoor het aantal reizigers steeds verder afneemt.
Of de nieuwe woonwijken in de Bosstraat in Mere en de Ninovestraat in Burst daarin verandering zullen brengen lijkt dan ook twijfelachtig.

;