Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Spotgoedkoop de baan op met elektrische scooter en zonnepanelenErpe - Guy Smekens (52) uit Erpe, ingenieur bouwkunde bij TMVW in Gent, zal binnenkort het traject tussen zijn woonplaats en zijn werkplaats afleggen met een elektrische scooter van het merk Vectrix. Een hele uitdaging, want het bereik van elektrische voertuigen is nog erg beperkt.

“Net omdat het bereik zo beperkt is, heb ik gekozen voor een scooter. Die kost wel dubbel zo veel als een benzinemodel, maar de fiscale voordelen laten me toe hem in vier jaar terug te verdienen”, vertelt de man. Toch heeft de scooter al heel wat in zijn mars. “Hij kan tot 110 km/u rijden en heeft een bereik van 100 kilometer in de winter tot 140 kilometer in de zomer. Bovendien heb ik het geluk dat ik op het werk gratis kan herladen aan een laadpaal, maar ook opladen aan een gewoon stopcontact gaat snel. Op twee uur is hij voor 80% opgeladen en nadien gaat het druppelsgewijs verder.”

Guy deed de investering, toch goed voor zo'n 12.000 euro, niet alleen voor het groene aspect. “Ik had recent zonnepanelen geïnstalleerd, maar wekte te veel elektriciteit op. Oorspronkelijk wou ik een warmtepomp installeren. Toen de regering besliste die subsidies te schrappen, besloot ik het geld te investeren in een scooter. Dat is goed voor het milieu en ook voor de portemonnee.” Guy kan op heel wat fiscale voordelen rekenen. Zo kan hij direct 15% van de aankoopprijs recupereren via de belastingen. Verder kan hij zijn scooter fiscaal inbrengen voor zijn woon-werkverkeer.

“Een bijzonder goede zaak met de stijgende energieprijzen. Opladen voor 100 km kost ongeveer 1 euro en bij mij thuis doet de zon dat gratis. De slijtage beperkt zich enkel tot de banden en de remmen. Ook de immense accijnzen op brandstoffen zullen me niet meer treffen. Als iedereen dat doet moet de overheid straks op zoek naar andere melkkoeien.” Toch zijn er niet alleen voordelen. “De scooter is eigenlijk enkel bruikbaar bij mooi weer. Je kan maar 50 kilometer ver rijden als je nog wil terugkeren zonder bij te laden en ondanks het feit dat hij heel snel optrekt is een maximum snelheid van 110 km/u te weinig om veilig op de snelweg te rijden.”

De stilte, het toestel maakt geen enkel geluid, is ook niet altijd een voordeel. “Ik merkte al dat fietsers en voetgangers schrikken omdat ze je niet horen komen. Je moet echt wel dubbel voorzichtig rijden.” Toch is de kans groot dat de man binnenkort heel wat navolging krijgt. Verschillende lokale politiekorpsen zouden al interesse tonen om gelijkaardige scooters in te zetten in de binnenstad.

;