Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Uren files door werken op E40Regio - De eerste dag van de werken op de E40 tussen Erpe-Mere en Zwijnaarde zijn door het regenweer en een dodelijk ongeval ter hoogte van Aalst in een absolute ramp geëindigd.'s Ochtends moest autoverkeer al tot anderhalf uur schuiven in de zone tussen Wetteren en Erpe-Mere. Een zwaar ongeval kort na de middag op de E40 maakte de chaos compleet.

Het vermijden van de werken en files op de E40 was gisteren zo goed als onmogelijk. De N9 tussen Melle en Erpe-Mere was 's ochtends al totaal verzadigd en een kop-staartbotsing ter hoogte van de treinhalte Vijfhuizen bracht daar geen beterschap in. Niemand raakte gewond, maar drie wagens liepen zware schade op. De politie moest er een uur lang het verkeer regelen. Toen omstreeks half twee de E40 ter hoogte van Aalst richting Gent volledig versperd raakte door een dodelijk ongeval met enkele vrachtwagens en alle verkeer de snelweg moest verlaten, liep de hinder nog verder op. Omdat het nieuw aangelegde kruispunt Vijfhuizen onvoldoende oplossing bood voor de massale toestroom van wagens moest de politie opnieuw het verkeer regelen. De enige weg waar het verkeer ietwat vlot verliep -parallel naast de N9  - was door het industriepark van Erpe-Mere en de Keerstraat naar Strijmeers in Vlierzele. In het centrum van Oordegem stokte het verkeer opnieuw aan de nieuw geplaatste verkeerslichten.

Marie-Jeanne Temmerman deed er door de werken liefst drie uur over om van aan de kust thuis in Lede te raken. De zoon van William Minnaert uit Heldergem heeft er eveneens een baaldag opzitten. "Hij was vijf uur onderweg om een half uur in Gent te zijn." En Johan Van Hecke zoekt vandaag een alternatief traject om naar Kortrijk te gaan. "De N9 stond zo goed als stil tot in Melle. Met de fiets was ik wellicht sneller geweest." Die ervaring deelde hij met Tanja Neckbroeck uit Okegem. “Aan de oprit van de E40 in Aalst merkte ik al een lange file richting Gent waardoor ik dacht sneller te zijn via de N9. Het kostte me twee uur tot in Kwatrecht. Normaal duurt dat een half uurtje.” Hendrik Parmentier deed er gisterenochtend een uur over om Aalst buiten te geraken. "Ik heb een uur in de file gestaan richting E40, het duurde even lang om van Aalst naar mijn werk in Oostende te rijden. De autosnelweg ben ik uiteindelijk opgereden via de oprit in Affligem omdat het in Aalst echt niet te doen was. Vanaf morgen ga ik alternatieve routes zoeken via Zottegem of Dendermonde", zegt Hendrik. Die was rond 17 uur bezig aan de terugtocht naar Aalst. "Om 17.30 uur moet ik mijn dochter ophalen in de opvang dus dat wordt nog een hele onderneming om daar te geraken", vertelde Hendrik van op de snelweg.

Ook Ilse Himschoot en hun vriend vloekten op de N9. “Vanmorgen deed ik er 30 minuten over van bij mij thuis langs de Gentsesteenweg in Erpe tot aan de Vijfhuizen. Dat is amper 400 meter.” Een alternatief zocht ze niet. “Ik dacht dat het wel zou beteren. Fout gedacht helaas.” Uiteindelijk deed ze er een uur over tot in Ninove. “Mijn vriend was pas na anderhalf uur aan de McDonalds in Wetteren en toen moest hij nog naar Gent. Ik mag dus niet klagen.” ’s Avonds zocht Ilse wel een alternatief. “Via Denderhoutem, Haaltert, Terlicht, Aaigem, Bambrugge terug duurde slechts drie kwartier, maar morgen vertrek ik tegen de file in om via de binnenwegeltjes naar Ninove te rijden.” Dat is ook de beslissing van Anneliese Tirry uit Aalst: "Ik was om 6.45 uur vertrokken naar mijn werk in Antwerpen en ben aangekomen om 8.40 uur. Het eerste uur stond ik tussen Aalst en Wetteren, dan heb ik een half uur gereden, daarna stond ik stil tussen parkeerterrein Kruibeke en mijn kantoor aan het Eilandje”, zucht ze."

Of de toekomst beterschap zal brengen wanneer automobilisten alternatieven opzoeken of zodra de zomervakantie start, valt nog af te wachten. Silvy Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer ziet de toekomst positief in. “De eerste dag van werken is steeds zwaar en hier hadden we bovendien de pech dat het een enorme regendag was en er ook nog een zwaar ongeval gebeurde in de file voor de werken.” De verkeerslichten aan het kruispunt Vijfhuizen werden in elk geval al bijgeregeld. “En ook de komende dagen blijven we die monitoren en bijsturen indien nodig.” De kritiek van overbodige werken, weerlegt Syryn eveneens. “Het was tien jaar geleden dat er structureel onderhoud gebeurde op dit deel van de E40 en er was al heel wat spoorvorming. Langer wachten zou de situatie op korte termijn dramatisch verslechteren.”

;