Bram Verniest (41), Kevin Goeminne (28) en Joeri Paeleman (36) hebben weinig gemeenschappelijk. Toch vonden de drie elkaar via vorige werkervaringen.
Toen Joeri het idee lanceerde om een softwaretool te ontwikkelen als platform voor allerhande grafische vormgevers startten de drie Chili Publish. “Een gepeperde naam met internationale uitstraling, want na het eerder bedrijfje geboortelijst.be beseften we dat een Nederlandse naam aan de grenzen stopt qua naamsbekendheid”, vertelt Bram. Het bedrijfsconcept bleek even eenvoudig als uniek.
“De grafische sector evolueert heel snel en veel bedrijven die vroeger zelf investeerden in webtoepassingen voor hun klanten merken dat de mogelijkheden te beperkt zijn en het onderhoud te duur. Bovendien willen eindklanten steeds meer zelf kunnen aanpassen. Ons volledig personaliseerbaar sotfwarepakket is dan ook de perfecte oplossing voor grote drukkerijen en ondernemingen doordat ze op maat kunnen aanpassen wat hun eindgebruikers kunnen”, vertelt Joeri. Een uitstekende motivatie en aanpak.
Het bedrijfje Chili Publish draaide vanaf dag één als een trein. “Zonder schulden of inbreng van extern kapitaal zijn we meteen van start gegaan met twee personeelsleden. Binnen de kortste keren hadden we drie pakketten verkocht in de Verenigde Staten waardoor van in het begin break-even draaiden en na zes maanden al winst maakten”, vult Kevin aan. Vandaag, amper vier jaar na de start, werken er naast de drie oprichters nog veertien mensen. “Deze maand wierven we net vier nieuwe mensen aan, want we blijven groeien en verbeteren.”
Sinds de start evolueerde de omzet van 773.000 euro naar 2,4 miljoen euro. “Ons pakket is niet goedkoop, een licentie kost 35.000 euro en de jaarlijkse kost bedraagt 7.000 euro, maar de kwaliteit maakt dat grote bedrijven als Xerox, Afga en het Gentse Esko onze software gebruiken om hun klanten de mogelijkheid te geven zonder voorkennis grafische ontwerpen te maken”, vertelt Bram.
De mogelijkheden zijn bijna oneindig. “Dat varieert van nieuwsbrieven, tijdschriften kranten, tassen, T-shirts tot publishing boards waarbij we op de koop toe 3D-voorstellingen kunnen tonen. Eigenlijk kunnen we alles aan dat met marketing en publicaties te maken heeft en kan de klant zelf beslissen welke delen via de webtoepassing aanpasbaar zijn door zijn eindklanten.” Sinds kort heeft Chili Publish ook een zetel in New York. “Onze eerste klanten kwamen van daar en via partners verkopen we daar vandaag ons product veruit het meest.” De ambities voor de toekomst zijn dan ook groot.
“In vier jaar tijd verkochten we ondanks de crisis wereldwijd een tweehonderdtal licenties waardoor we stilaan tot de wereldtop behoren. We willen dan ook verder de wereld veroveren”, klinkt het ambitieus. Op termijn wordt daarvoor gedacht aan vestigingen in Azië. “De grafische markt is groot in Japan, Indië en Maleisië”. De locatie van de hoofdzetel in Erpe-Mere is eerder toevallig. “We zijn afkomstig van Brugge, Turnhout en Opwijk en zochten een vlot bereikbare plaats.” De KMO-zone Evenbroekveld in Erpe-Mere blijkt daarvoor ideaal. “Vlakbij de E40 en net voor de files naar Brussel starten.”