Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Erpe-Mere - De toetreding tot het lokaal pact, waarbij de Vlaamse Overheid 100 euro gemeentelijke schuld per inwoner overneemt, brengt de gemeente Erpe-Mere 100.000 euro per jaar op. Schepen van financiën Hugo De Waele berekende dat de schuldovername van 1.905.600 euro, de jaarlijske intrestkost die de gemeente heeft, met ongeveer 100.000 euro zal verlagen. Sp.a vroeg om deze extra middelen te gebruiken om een aantal belastingen af te schaffen.

"Samen met de compensatie voor de afgeschafte Elia-taks heeft de gemeente nu minstens 170.000 euro over per jaar", aldus Vanrobaeys. Schepen De Waele wees er op dat de belastingdruk in Erpe-Mere tot de laagste in de regio behoort en dat de centen broodnodig zijn. "Indien enkel gekeken wordt naar de extra inkomsten klopt dit inderdaad. Het is helaas zo dat de gemeente ook tal van andere stijgende kosten heeft. Eigenlijk volstaat die 100.000 euro per jaar al niet voor de nieuw ingevoerde kosten die we hebben aan de rioleringen."

Wat wordt er gevraagd van de gemeente?

In ruil voor de schuldenafbouw dient de gemeente zich aan enkele afspraken te houden. Zo mag de gemeente de belastingen met betrekking tot het jaar 2009 niet verhogen.

De gemeente dient er zich toe te verbinden de forfaitaire belasting op huisvuil af te schaffen. "Dit is in Erpe-Mere reeds het geval mede doordat het bestuur sterk ijverde voor het principe van 'de vervuiler betaalt' en zo een beleid van duurzame economische en ecologische ontwikkeling stimuleerde. Het nieuwe containerpark zal hier alvast een mooi voorbeeld van zijn", aldus Open VLD Erpe-Mere.

De gemeente mag geen nieuwe forfaitaire gezinsbelastingen meer opleggen. De belastingen op kantoorruimten en op tewerkgesteld personeel werden reeds afgeschaft. Tenslotte dient de gemeente er zich toe te verbinden een bedrijfsvriendelijke en transparante fiscaliteit te voeren en de openheid van de lokale fiscaliteit voor bedrijven en burgers te bevorderen.

;