Na eerdere vragen aan de NMBS, overwegend vanuit Erpe-Mere, strijden nu ook parlementairen voor een treindienst die als alternatief tijdens de werken kan fungeren. Het scholierentreintje lijkt immers het enige waardige alternatief voor werkende mensen, studenten en scholieren die binnenkort met heel wat fileleed geconfronteerd zullen worden. "Goed openbaar vervoer is een kerntaak van de federale en Vlaamse overheid", klinkt het.
De NMBS liet eerder al weten dat het mogelijk is elf extra treinen in te zetten, maar dat die inspanning 1,5 miljoen euro zou kosten. Een inspanning die noch Aalst, noch Erpe-Mere financieel willen en kunnen leveren. Het Agentschap Wegen en Verkeer als bouwheer ziet een, tussenkomst evenmin zitten.
"Onaanvaardbaar. Die rekening kan niet worden doorgeschoven naar de gemeenten.", klinkt het bij beide politici. Zij interpelleren dan ook CD&V-minister Hilde Crevit en minister Jean Pascal Labille (PS) om via het Agentschap voor Wegen en Verkeer alsook de NMBS een extra inspanning te leveren.