De Koninklijke Wielerclub Erpe Sportief organiseert al sinds 1946 met wielerwedstrijden. Vele jaren ging het hoofdzakelijk om (beroeps)kermiskoersen, maar sinds 1996 kwam daar ook veldrijden bij. “In 1996 zijn we gestart met een cyclocross voor jeugd en elite zonder contract aan het nieuwe kerkhof in Erpe. Dat hebben we zes jaar gedaan”, vertelt Dirk. Nadien schakelde het jonge dynamische bestuur een versnelling hoger om voor iets meer te zorgen. “We wilden onze cyclocross graag naar een hoger niveau tillen en konden daarvoor op de steun van het gemeentebestuur rekenen waardoor we sinds 2002 op Steenberg het internationaal veldritseizoen mogen openen.”
Vele duizenden supporters komen daardoor jaarlijks de groten van het veldrijden aanmoedigen in Erpe-Mere. Achter dat alles zit een goed geoliede machine. “We kunnen rekenen op een elfkoppig bestuur, een achttal parcoursbouwers en ongeveer honderdvijftig medewerkers om alles de dag zelf in goede banen te leiden.” Die kijken dan ook vol verwachting uit naar januari 2015 wanneer Erpe Sportief het Belgisch kampioenschap mag organiseren. Toch komt daar heel wat bij kijken. “We hebben een Bijzonder Nood- en Interventie Plan moeten opmaken omdat ons evenement te groot wordt en zullen dat nu zondag voor het eerst uittesten.”
Concreet werd een veiligheidscel in het leven geroepen met politie, brandweer, Rode Kruis, provincie en nog tal van andere specialisten. “Er zijn evacuatie- en veiligheidszones voorzien en in tegenstelling tot vorige jaren zijn als gevaarlijke plaatsen aangeduide zones nu verboden gebied voor toeschouwers.” Om veiligheidsredenen wordt de Oudenaardsesteenweg zondag ook van 8.00 tot 20.00 uur afgesloten voor het verkeer tussen het op- en afrittencomplex van de E40 en de verkeerslichten van De Fijnen aan het kruispunt van de Kwalestraat met de Sint-Annastraat in Bambrugge.
“De steenweg wordt deels parking voor de campers van de deelnemende renners en moet verder vrij blijven voor de hulpdiensten.” De parkings op de weiden verdwijnen eveneens. “Bezoekers van onze cross zullen naar drie parkings gestuurd worden in het industriepark. Van daaruit worden pendelbussen van De Ras ingelegd. Dat is ook het geval voor de pendelparking aan de E40 en de KMO-zone Evenbroekveld die dienst doen als VIP-parking.” De verkeerssituatie wordt aangegeven op de dynamische verkeersborden boven de E40. “Tegen 2015 zullen er daarvan bovendien nog extra ter beschikking zijn.”
Het parcours werd eveneens onder handen genomen. “De omloop wordt in omgekeerde richting gereden. Verder komen er twee extra bruggen in het parcours en wordt niet langer door een paar kleine waardevolle natuurgebieden gereden.” De aankomst blijft voorlopig nog op de betonstrook aan het voetbalveld. “In 2015 schuift die driehonderd meter op naar de ingang van het domein Steenberg omdat er dan ook plaats moet zijn voor de televisie, maar voor het overige wordt deze editie de perfecte oefening”, besluiten de organisatoren.