Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Erpe/Aalst - Vanaf maandag 5 augustus starten de werken aan de Gentsesteenweg tussen het kruispunt Vijfhuizen in Erpe en Aalst. De geplande werken aan het kruispunt Vijfhuizen zelf starten echter niet. “Er is een probleem met de aanbesteding waardoor voor dat deel nog geen aannemer werd aangeduid”, vertelt schepen Marleen Lambrecht (CD&V) van Erpe-Mere. Door die vertraging zullen de werken wellicht een zestal maanden langer duren.

De geplande werken van de heraanleg van het kruispunt Vijfhuizen in Erpe en de Gentsesteenweg tot in Aalst zullen dan toch niet gecombineerd worden. De aannemer die belast is met de werken van de Gentsesteenweg start nu maandag, maar omdat de aanbesteding voor de werken aan de Vijfhuizen nog niet rond is, lopen die werken vertraging op. “Het zal nog een paar maanden duren voor die aannemer gekend is en die zal ongetwijfeld ook niet meteen kunnen starten. De kans is dan ook groot dat die werken pas in de lente van volgend jaar zullen starten”, aldus schepen van openbare werken Marleen Lambrecht. De werken aan het kruispunt zullen ongeveer zes maanden duren waardoor er al zeker hinder te verwachten is tot na de zomer van 2014.

Het Agentschap Wegen en Verkeer plant bovendien de ondertunneling van de Boudewijnlaan in Aalst aansluitend te laten starten waardoor verkeer vanuit Lede en Erpe-Mere richting Aalst nog meer hinder te wachten staat. “Toch doen we er alles aan om de hinder in eerste instantie zo veel mogelijk te beperken”, klinkt het bij Mieke De Smet van AWV. “Vanaf maandag tot begin september worden de kasseistroken langs de Gentsesteenweg vervangen door asfalt zodat het autoverkeer daar tijdens de werken kan rijden. In eerste instantie doen we dat in de richting van Aalst naar de Vijfhuizen waarbij het autoverkeer op de gewone rijstroken blijft. Nadien volgt de overzijde en zagen we gelijktijdig het beton in de richting van Aalst in. Autoverkeer kan dan over de resterende rijstrook en de geasfalteerde parkeerstrook.”

De echte grote werken volgen in september. “Onder de huidige rijbaan worden dan nieuwe rioleringen gelegd waarboven we voor een nieuwe centrale busbaan in beton plaatsen. Vanaf dan moet het verkeer langs beide zijden over de geasfalteerde parkeerstroken.” In een derde en vierde fase worden beide rijbanen nog afgewerkt en komen er van het verkeer gescheiden en verhoogde fietspaden. “Tijdens de werken zal steeds verkeer in beide richtingen mogelijk zijn en ook de winkels blijven bijna permanent bereikbaar.” Om vlot en veilig te kunnen werken wordt de snelheid op het traject wel beperkt tot 30 km/u. “De politie zal op het naleven daarvan ook intensief controleren”, klinkt het waarschuwend.

;