Nu de winter er bijna op zit zullen wandelaars en liefhebbers van trage wegen opmerken dat het nauwelijks gebruikte spoorlijntje tussen Aalst en Burst niet meer te kruisen valt in de Hofkensweg in Mere en in de kouters tussen Bambrugge en Burst. De overweg in de Lindekouter in Bambrugge blijft eveneens afgesloten voor alle verkeer. Het gevolg van een koehandel tussen de gemeente en de spoormaatschappij. “We hadden geen andere keuze”, vertelt schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V).
“Toen we met Infrabel onderhandelden om een veilig fietspad langs het spoor te leggen, stelden zij als voorwaarde de plaatsing van een hek naast het spoor en de sluiting van deze drie overwegen.” Zodra het fietspad klaar was - van een openbaar onderzoek was toen nog geen sprake - werden de twee voetgangersoverwegen gesloten. De overweg in de Lindekouter heropende na de werken gewoon niet meer. Later werd toch nog een openbaar onderzoek gehouden, maar of dat veel verschil zal maken valt te betwijfelen.
“De sluiting van spooroverwegen gebeurt steeds in overleg met de FOD Mobiliteit en de betrokken gemeente. We spelen in dergelijke dossiers geen cavalier seul”, aldus Thomas Baeke van Infrabel. Dat er nauwelijks treinen rijden, twaalf op weekdagen en geen in weekends of vakanties, op de bewuste lijn blijkt evenmin een argument om de beslissing terug te draaien. “Er is maar één trein nodig om een ongeval te veroorzaken. Hoe minder kruisingen er zijn, hoe kleiner de kans op incidenten en hoe sneller onze treinen kunnen rijden.”
Schepen Lambrecht heeft wel begrip voor de talrijke bezwaren van gebruikers van de overwegen. “Vooral voor de mensen van de Hofkensweg begrijp ik dat de alternatieve Bosstraat allesbehalve veiliger is.” Uitspraken doen over een eventuele heropening durft de schepen niet. “Ik betreur wel dat mensen nu over de hekken klauteren, want dat is zeker geen oplossing.” Infrabel is wat dat betreft heel wat kordater. “Het negeren van de borden is een zware verkeersovertreding en vraagt om problemen.” Een heropening is voor Infrabel ook niet bespreekbaar.
“We hadden een afspraak met de gemeente. Als de overwegen open moeten, zal het fietspad op ons spoorwegdomein worden afgesloten. De spoorlijn op zich is niet gevaarlijk, maar wel de mensen die oversteken zonder het verkeersreglement na te leven. Die risico’s moeten we zo veel mogelijk beperken.” Tot het afsluiten van het fietspad wil de gemeente Erpe-Mere het duidelijk niet laten komen. “Het fietspad is belangrijker. We zullen kijken welke alternatieven er mogelijk zijn”, aldus Lambrecht.
Aan een eerste alternatief wordt alvast gewerkt. “De onteigeningsprocedure is gestart zodat we een directe doorsteek kunnen maken voor het autoverkeer langs dezelfde kant van de spoorweg tussen de Lindekouter in Bambrugge en de Beekstraat in Mere. Als de onteigening vlot verloopt, kan die weg in 2014 gerealiseerd worden.”