Het kruispunt Vijfhuizen zal compacter gemaakt worden op de Oudenaardsesteenweg door een ruimte middengeleider te plaatsen en het verkeer richting Aalst nog voor het kruispunt af te takken langsheen de oude Vijfhuizen. “Voor verkeer dat via de nieuwe zijweg die beweging maakt zullen er geen verkeerslichten meer zijn en wordt op de Gentsesteenweg een soort oprit voorzien waardoor men er vlot kan inritsen.” Aan de zijkant van die aftakking komt een groenzone en het kruispunt wordt volledig uitgerust met verhoogde fietspaden en degelijke voetpaden.
Op de Leedsesteenweg komt richting Vijfhuizen net voor de Kattelinnestraat een extra verkeerslicht en een middengeleider. “Door het verkeer daar al te stoppen, zullen automobilisten die uit de Kattelinnestraat komen voortaan wel het kruispunt kunnen bereiken.” Voor de realisatie hiervan moeten wel nog een onteigening gebeuren van een deel van de parking van groenten- en fruitwinkel De Vijfhuizen en dat is ook het geval voor het perceel op de andere hoek van de Kattelinnestraat. Deze werken starten eveneens in augustus 2013 en dus ongeveer gelijktijdig met de werken op de Gentsesteenweg richting Aalst.
“Tijdens de eerste fase zullen we werken van aan het kruispunt richting Aalst. Het verkeer richting Aalst blijft gegarandeerd, maar richting Gent moet men omrijden langs de Sinte-Apoloniastraat, Oude Gentbaan, Kattelinnestraat, Leedsesteenweg en Allemansbos.” Tijdens de tweede fase komt er ook voor het verkeer richting Aalst een omlegging. “We zullen het verkeer al afleiden van de Gentsesteenweg aan de Nerenbroekstraat zodat men er langs de Zevekootstraat naar de Oudenaardsesteenweg kan om via de nieuw aangelegde zijweg richting Aalst te rijden.” In de laatste fase is de Gentsesteenweg op het kruispunt Vijfhuizen open voor het verkeer, maar wordt er nog gewerkt op de Oudenaardse- en Leedsesteenweg.
“Dan moet het verkeer in beide richtingen omrijden tussen Lede en Erpe-Mere via de Putstraat, Bossestraat, Nerenbroekstraat en Zevekoot”. Tijdens de wegomleggingen zullen er aan de gebruikte kruispunten met de steenwegen steeds tijdelijke verkeerslichten worden geplaatst. Het gemeentebestuur profiteert van de werken om ook het kruispunt met de Dorpsstraat in Erpe veiliger te maken. “Momenteel komt het verkeer daar schuin op de rijweg. Om voor een betere zichtbaarheid te zorgen, zullen we er voor zorgen dat dit voortaan loodrecht gebeurt.” Al deze werken rond het kruispunt Vijfhuizen zullen ongeveer zes maanden duren. Het kostenplaatje bedraagt 2.849.000 euro. De gemeente Erpe-Mere betaalt daarvan 158.440 euro.