Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

6,1 miljoen euro voor heraanleg Gentsesteenweg en kruispunt VijfhuizenAalst/Erpe-Mere - Automobilisten die van of naar Aalst rijden via het kruispunt Vijfhuizen in Erpe staan voor een lange en ellendige periode. Het Agentschap Wegen en Verkeer start in 2013 met ingrijpende werken voor de herinrichting van de Gentstesteenweg en het kruispunt Vijfhuizen. Die werken zullen een jaar duren en heel wat hinder veroorzaken. Een oplossing voor de files moet men nadien evenmin verwachten. “Daarvoor bestaat nu eenmaal geen mirakeloplossing”, klinkt het bij Nico Rottiers van studiebureau Grontmij.

Het ziet er naar uit dat de files op de Gentsesteenweg van en naar Aalst binnenkort nog heel wat langer zullen worden. Oorzaak daarvan zijn grootschalige werken waarbij de steenweg heringericht wordt en het afvalwater in een van regenwater gescheiden riolering wordt gebracht. “Op de Gentsesteenweg gebeuren heel wat ongevallen doordat de busbaan in het midden te smal is. Een slecht zicht door geparkeerde wagens bij het op- en afrijden van de talrijke handelspanden is volgens de politie eveneens de oorzaak van tal van ongevallen met fietsen en bromfietsen”, klinkt het bij studiebureau.

Daarom zal nu werk gemaakt worden van het veiliger maken van het traject voor (brom)fietsers door de aanleg van een verhoogd fietspad voor de geparkeerde wagens en direct naast de rijstroken terwijl voetgangers overal een degelijk voetpad van 1,50 meter krijgen. Bomen, planten en bloemperken moeten de steenweg een groener uitzicht geven. “De busbaan zal eveneens verbreed worden en er komen haltemogelijkheden met perrons in het midden van de rijbaan.” Omdat de busbaan maar in één richting gebruikt wordt, worden er ook aansluitend aan de rijstroken voor het gewone verkeer gelijkaardige perrons voorzien.

6,1 miljoen euro voor heraanleg Gentsesteenweg en kruispunt Vijfhuizen“Het is niet duidelijk wat de plannen van De Lijn zijn, maar we willen alles voorzien zodat de busbaan in beide richtingen, eventueel in functie van ochtend- en avondspits, kan gebruikt worden.” Bussen die de busbaan niet gebruiken krijgen echter geen halteplaatsen meer aan de zijkant van de weg. “Omdat bussen te veel tijd verliezen om opnieuw in te voegen, komen de drie haltes op dit traject gewoon op de rijweg.” De busbaan blijft wel overrijdbaar, maar er zullen op heel wat plaatsen parkeerplaatsen langs de steenweg sneuvelen. De voorbereidende werken starten nog dit voorjaar maar de eigenlijke werken op de Gentsesteenweg tussen het kruispunt Vijfhuizen en de Boudewijnlaan starten in augustus 2013 na het bouwverlof.

“De werken worden zo uitgevoerd dat er steeds twee rijstroken beschikbaar zijn zodat voor dit deel geen wegomlegging nodig is. Om dit mogelijk te maken wordt de busbaan wel tijdelijk geschrapt en vervangen we de kasseien van de parkeerstroken tijdelijk door asfalt.” De werken aan de Gentsesteenweg kosten 3.246.496 eur waarvan 1.311.371 euro betaald wordt door de stad Aalst. Het einde is voorzien in de zomer van 2014. Het leed is dan echter nog niet geleden. “Aansluitend willen we starten met de ondertunneling van de Boudewijnlaan, maar daarover geven we later meer informatie”, klinkt het.

;