Dat het Stella Matuninacollege, de fusieschool van meisjesschool Stella Matutina en het Sint-Maartencollege, langs de Bellaertstraat in Lede het uitstekend doet blijkt al enkele jaren. De school werkt al een tijdje met inschrijvingsstops voor bepaalde richtingen en mocht tijdens de laatste opendeurdag meteen 125 nieuwe leerlingen inschrijven. “Toen ik hier twaalf jaar geleden aan de slag ging als jonge directeur van amper 30 telde de school 375 leerlingen en een lerarenkorps van 42 mensen. Er werd toen rekening gehouden met het verdwijnen van deze school, maar vandaag bewijzen we met 60 leerkrachten en 667 leerlingen de bestaansreden van onze school”, vertelt directeur Wim De Wiest.
Het succes van de school wil hij echter niet op eigen naam schrijven. “Het stijgend aantal leerlingen komt deels door een aantal nieuwe wijken, maar inwoners van Lede kiezen ook meer voor onze school. Vroeger belandde 52% van de zesdeklasser uit Groot-Lede bij ons. Tegenwoordig is dat 68%”, vertelt hij. “Mensen hebben meer vertrouwen in een kwalitatieve dorpsschool waar de sociale controle groter is en men niet met stadsproblemen te maken hebben”, vult kersvers adjunct-directeur Tim De Gent, oud-leerling en gewezen leerkracht wiskunde en fysica aan de school, uit Papegem aan.
De school oefent ook een sterke aantrekkingskracht uit op leerlingen uit de buurgemeenten. “Tot half de jaren ’80 was hier een schoolbus. Met minibusjes bestuurd door onze leerkrachten en ander personeel hebben wij na vijftien jaar terug leerlingenvervoer georganiseerd en daarvan plukken we vandaag de vruchten. Vandaag rijden vier busjes rond en zo bereiken we heel wat leerlingen uit Erpe, Erondegem, Sint-Lievens-Houtem, Bavegem, Wichelen en Uitbergen. Ons voorbeeld kreeg trouwens navolging, want de Sint-Jozefschool in Mere investeerde ook in een eigen bus.” De toename van leerlingen zorgt echter ook voor organisatorische bijsturingen.
“Door het groter leerlingenaantal hebben we nu recht op een adjunct-directeur. Tim De Gendt (30) zal samen met mij instaan voor het leerlingen- en personeelsbeleid, maar zal zich als afgestudeerde in de industriële wetenschappen vooral bezighouden met logistiek en infrastructuur. Met zijn opleiding is hij daarvoor beter geschikt dan ik met een opleiding leerkracht Frans”, vertelt De Wiest. Uitbreidingsplannen voor de school zijn er niet meteen. “We proberen de beschikbare ruimte efficiënter te organiseren.
Daarom verhuizen wij binnenkort naar het huis naast de school en komt het secretariaat in de gerenoveerde vleugel. Dat levert ons drie klaslokalen op. Nieuwbouwprojecten zijn helaas onbetaalbaar waardoor we vooral focussen op isolatiewerken aan daken, deuren en ramen.” Dat de school het huiselijke hoog in het vaandel draagt, bleek recent nog. “De afgelopen dagen hebben we al onze leerlingen met hulp van de ouderraad een stevig ontbijt aangeboden. Een goede zaak, want 15% blijkt dat thuis niet te doen.”