Lede - Het spoorverkeer tussen Schellebelle en Aalst blijft nog tot woensdag onderbroken doordat een vrachtwagen van de firma Heli de bovenleiding ter hoogte van het station van Lede afrukte. Door de stroomstoot ontstond ook brand in verschillende elektriciteitscabines langs het spoor en raakten vier naburige overwegen defect.
Rond 6 uur vrijdagmorgen moest een chauffeur van de firma Heli een Manitou-vorkheftruck opladen aan de bouwwerf van het nieuwe gemeenschapscentrum de Volkskring om die naar het Boeddhistisch centrum Dhammakaya in het voormalige klooster op Ronkenburg iets verderop in Lede te brengen. Een afstand van amper 2 kilometer, maar toch liep het grondig fout. “Omdat ik de vrachtwagen alleen moest laden en niet gewoon ben met een vorkheftruck te rijden, zette ik het toestel achterwaarts op de vrachtwagen. Op die manier kon ik in mijn achteruitkijkspiegels zien dat ik niet naast de vrachtwagen reed”, vertelt de chauffeur. Toen de vorkheftruck op de vrachtwagen stond, merkte de man dat de laadklep niet dicht kon doordat de vork in de weg zat. “Omdat ik echt niet ver moest zijn, heb ik de vork wat omhoog getild zodat die net boven de laadklep uitkwam.” Een beslissing met desastreuze gevolgen.
Toen de man de spooroverweg in de Kerkevijverstraat links van het station overstak, rukte de te hoog uitstekende vorkheftruck alle bovenleidingen af. “Plots zag ik allemaal vuurwerk rond mijn cabine. Ik ben zo snel als ik kon uit mijn vrachtwagen gesprongen”, vertelde de aangeslagen chauffeur kort na het ongeval. De man vreest ook voor zijn werk. “De firma waar ik voor werk is heel correct, maar ik vrees dat ik door dit voorval op zoek zal moeten naar een andere job. Boeddha was me duidelijk niet goed gezind”, klonk het schamper. Doordat de stroom niet meteen afgesloten wordt bij dergelijk ongeval en er zo duizenden volt vrijkwam ontstonden al snel kortsluitingen en brandjes in enkele stroomcabines. “Dat was onder meer het geval aan de betrokken overweg, maar ook aan de overweg van de Markizaatstraat en de Wichelsesteenweg”, vertelt brandweercommandant Bart Van Hauwermeiren.
Treinen en reizigers raakten door het voorval niet geblokkeerd, maar alle overwegen in de buurt gingen preventief dicht waardoor er ook heel wat hinder was voor automobilisten die de overwegen moesten kruisen. “De schade aan de spoorinfrastructuur is aanzienlijk. Vlakbij het perron te Lede brandde een sturingscabine van de overwegsignalisatie volledig uit. Bovendien werden ook de bewegingsmotoren van de slagbomen beschadigd of vernietigd van niet minder dan vier nabijgelegen overwegen. Ook deze moeten worden hersteld of vervangen en zijn daarom tijdelijk buiten werking. De slagbomen blijven echter permanent open” vertelt schepen Dirk Rasschaert (open vld). De NMBS legde verschillende treinen om en er worden vervangbussen voorzien tussen de stations van Schellebelle en Aalst.