Nu vijf jaar later werden de noodzakelijke onteigeningen uitgevoerd en alle vergunningen aangevraagd voor de nieuwe woonwijk. Die zal uit twee afzonderlijke delen bestaan. Enerzijds komt er een straat uit in de Kleine Kouterrede en anderzijds is er een straat die uitkomt in de bocht van de Kluisberg en Poortseweg. “Beide delen zullen enkel met elkaar verbonden zijn via een fiets- en voetgangersverbinding tussen Burgtrede en Hollestraat. Op die manier willen we er voor zorgen dat de hinder door het bijkomende verkeer beperkt blijft”, klinkt het bij Solva.
In beide delen van de nieuwe wijk komen samen 10 open bebouwingen, 32 halfopen bebouwingen en 23 gesloten bebouwingen. Om de kostprijs te drukken krijgen die een grondoppervlakte van 5 tot 2,9 are. “Toch zal voor elke woning voldoende plaats zijn zodat er makkelijk een wagen kan geparkeerd worden”, klinkt het. De woningen worden echter niet door Solva gerealiseerd. “Wij verkopen 25 bouwgronden terwijl de Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek 20 huurwoningen en 20 koopwoningen zal realiseren.” Omdat de buurt bij hevig regenweer nogal eens te kampen heeft met wateroverlast, komt er een dubbel waterbekken met een overloop in de langsgracht voor het propere water.
“Wettelijk dienen we voor deze wijk slechts 110 kubieke meter te voorzien, maar we opteren er voor zelf bijna het driedubbele, goed voor 312 kubieke meter, te kunnen bufferen.” De rioleringsbuizen voor het afvalwater zullen dan weer langs onder de spoorweg aangesloten worden op de riolering in de Spoorstraat en Nerumstraat. De eigenlijke werken kunnen starten zodra het laatste obstakel, de verplichte archeologische opgravingen, genomen is.
Als die opgravingen vlot verlopen zal na het bouwverlof gestart worden met de infrastructuurwerken. Eind dit jaar zullen dan de eerste percelen en woningen te koop worden aangeboden waardoor Lede 65 nieuwe gezinnen kan verwelkomen. Burgemeester Geert Grepdon (Open Vld) maakt alvast reclame voor zijn gemeente. “De nieuwe wijk is ideaal gelegen. Vlabij het station wat de ligging ideaal maakt voor woon-werkverkeer en toch dicht bij scholen en de winkels in het centrum.”