“In tegenstelling tot wat eerst gedacht werd, blijkt het doorzagen van de Zweedse kasseien toch zo geen goed idee”, vertelt Rasschaert. Hij stelt dan ook voor om de kasseien integraal terug te plaatsen bij de heraanleg. “Een optie kan zijn om die wel af te platten, maar daar is wel een forse meerkost van 22.000 euro aan verbonden.” De plannen om het plein rond te kerk onaangeroerd te laten, blijven wel behouden. Door enkele kleine ingrepen zal eveneens gepoogd worden het doorgaand verkeer te ontraden om door het centrum te rijden.
Edwin Brantegem (sp.a) vindt echter dat het aftoppen essentieel is voor een comfortabeler en veiliger wegdek. “Ik begrijp niet dat hier nog geen beslissing in genomen is. Uiteindelijk is dat essentieel voor een beter rijcomfort en dat was, naast het bewaren van het historisch uitzicht, een van de bedoelingen bij de heraanleg.” Ook Jo Maebe (Groen) deelt die mening. De man is bovendien hard voor de snelheid waardoor het raketdossier vorig jaar plots in allerijl op de planning werd geplaatst.
“Haast en spoed is zelden goed en dat wordt hiermee nog maar eens bewezen. Bovendien is men nu blijkbaar niet meer zeker of men nog wel iets wil doen aan de lawaai- en trillingshinder. Ik stel ook vast dat in de nieuwe plannen niet gekozen is voor een gescheiden rioleringsstelsel. Onbegrijpelijk, want binnen vijftien jaar is dat verplicht. Gaan we tegen dan Impedorp nog eens opengooien?”, vraagt de man zich af. Hij vreest ook dat de riolering zoals nu gepland voor overstromingen zal zorgen bij hevige regenval.
Vlaams Belang heeft het onomwonden over “slecht huiswerk”. Wat er uiteindelijk zal beslist worden, is nog helemaal niet duidelijk. Daarover zullen verkeerscommissie en gemeenteraad een volgende keer debatteren. Intussen is de geplande kostprijs wel al opgelopen van een oorspronkelijk budget van 450.000 euro tot 785.000 euro. De verklaring van die meerkost is niet helemaal duidelijk. Bij de eerste goedkeuring door de gemeenteraad had men het al over 685.000 euro. Nu is daar alvast 100.000 euro bij.
Een deel daarvan zou verklaard worden door gewijzigde werkmethodes en een extra oversteekpunt in de buurt van de school. Ook de kans om de werken in het vroege voorjaar te starten, lijkt door het uitstel verkeken. “Jullie gaan voor Impedorp net zoveel aanpassingen doen als bij de Grote Steenweg in Oordegem. Daar heeft de Vlaamse overheid uiteindelijk om die reden afgehaakt omdat de werken niet meer in de planning kosten en ook hier riskeren we een eindeloos uitstel”, aldus Jurgen Van Hauwermeiren (Vlaams Belang).