Aquafin plaatst er onder het wegdek een gescheiden rioleringsstelsel en de gemeente maakt gebruik van de werken om bredere voetpaden te plaatsen en de weg te vernieuwen in asfalt zodat die er opnieuw als een biljartlaken bijligt. Geen overbodige luxe, want de gemeente Lede plande al in 1998 de heraanleg van de straat in combinatie met de Watermolenstraat. Omdat er toen enkel subsidies werden toegekend voor de Watermolenstraat bleven de inwoners van de Bredestraat echter op hun honger.
Tot vandaag, want in combinatie met de rioleringswerken krijgt de straat nu wel een nieuw wegdek in asfalt, bredere voetpaden en enkele verkeersplatformen om de snelheid van het doorgaande verkeer te vertragen en de verkeersveiligheid te verhogen. “Ter hoogte van het kruispunt met de Tussenbeekstraat en aan Wanzeledorp komt een verkeersplateau, maar verder verandert er weinig of niets. Ook de parkeerpolitiek in de straat zal normaal ongewijzigd blijven”, weet schepen van openbare werken Dirk Rasschaert (Open Vld). Dat de werken nog voor de winter aanvatten, zorgt wel voor onrust in de buurt.
“Het is begrijpelijk dat er wat ongerustheid is, maar we gaan de werken in twee duidelijk afgelijnde fasen uitvoeren. Voor de winterstop zal gedurende vijf weken het eerste deel vanaf de Wellebeek in de richting van Wanzeledorp worden aangepakt. Nadien volgt de andere richting tot aan de gemeentegrens met Serskamp." Tijdens de werken zal er geen doorgaand verkeer mogelijk zijn. “Automobilisten moeten omrijden langs Hofsmeer, Smetledestraat en Serskampstraat zodat het verkeer via een ommetje langs Smetlede toch in Serskamp raakt.” Ook de bussen van De Lijn zullen die omleiding volgen.
De busreizigers blijven echter niet in de kou staan. “Omdat de twee bushaltes in Wanzele niet zullen bediend worden, hebben we aan De Lijn gevraagd een tijdelijke halte in te richten ter hoogte van het ‘Prison’ op het kruispunt van Wanzelekouter, Rijststraat, Reymeersstraat en Ledezijdestraat. Op die manier kan men toch nog vrij dicht bij Wanzelecentrum de bus nemen.” De werken kosten 1,4 miljoen euro en zullen in totaal 150 werkdagen duren. “Bedoeling is dat de werken volledig afgerond zijn voor het bouwverlof van volgende zomer”, besluit Rasschaert.