Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Heraanleg Grote Steenweg start eind dit jaarOordegem - Uit de definitieve plannen die bekend gemaakt werden voor de herinrichting van de Grote Steenweg ter hoogte van het centrum van Oordegem blijkt dat er bij de opmaak heel wat aandacht besteed werd aan de zwakke weggebruikers. Bedoeling is dat de weg die nu nauwelijks door fietsers gebruikt wordt, mensen zal stimuleren om de fiets te nemen. Zoals de plannen er nu bijliggen lijkt die kans ook bijzonder groot.

Het Vlaams Gewest, de gemeente Lede en Aquario investeren samen 3,2 miljoen euro om de Grote Steenweg tussen Beekstraat en de oude Rijkswachtkazerne, een traject van 1,1 kilometer, veiliger te maken en te voorzien van nieuwe rioleringen. “Bedoeling is dat kort na het bouwverlof gestart wordt ter hoogte van de Beekstraat en dat de werken langzaam opschuiven in de richting van Aalst”, vertelt schepen van openbare werken Dirk Rasschaert. Van de werken wordt ook gebruik gemaakt om de betonbaan van aan de Beekstraat in de richting van Wetteren over een afstand van 800 meter te herstellen.

De belangrijkste wijziging door de eigenlijke heraanleg is het schrappen van de derde middenrijstrook waardoor er extra ruimte vrij komt voor verhoogde en vrijliggende fietspaden. “We willen de opstelling van fietspad en parkeerstroken van voor het centrum ook doortrekken in de centrumbuurt. Daardoor zal er naast de weg een parkeerstrook en een veiligheidzone voor uitstappende passagiers zijn waarna dan het fietspad en het voetpad volgen zodat de zwakke weggebruikers gescheiden worden van de rijbaan.” Een goede zaak, want momenteel zijn er nauwelijks fietsers die zich in Oordegem op de steenweg wagen.

“Het fietspad is hier veel te smal, zeker wanneer er vrachtwagens passeren, en ligt er heel slecht bij. Met een mountainbike is het nog te doen, maar met een gewone fiets of een koersfiets is het hier levensgevaarlijk. Een goede zaak dat men hier eindelijk iets aan wil doen”, reageerden zaterdagmiddag fietsers Björn en Robin Vandenabeele uit Geraardsbergen. Wel komen er ter hoogte van de Beekstraat en aan het kruispunt met de Oordegemkouter en Zwaanstraat voorsorteerstroken en aan dat laatste kruispunt komen ook verkeerslichten.

“Om die reden moeten we aan de lichten wel het aantal parkeerplaatsen verminderen zodat de zichtbaarheid er optimaal is en het fiets- en voetpad kan behouden blijven.” Er worden ook twee fietsoversteekplaatsen voorzien ter hoogte van de wegeltjes die aansluiting geven op de Oude Heirweg en Hazel. Naast een snelheidsbeperking tot 50 km/u komen de bushaltes net voor het binnenrijden en bij het buitenrijden van het dorp op de rijweg om het verkeer af te remmen. Enkel de haltes ter hoogte van de Bokkestory komen naast de weg omdat bussen er vaak moeten wachten om hun uurregeling te respecteren.

Omdat de werken vrij ingrijpend zijn zal er in fases gewerkt worden. Zo zal gestart worden met het verwijderen van de middenbermen, vervolgens wordt de kant richting Gent aangepakt en kan het verkeer gewoon blijven rijden om vervolgens de overzijde aan te pakken. Enkel tijdens deze wissel zal het verkeer richting Aalst omgeleid worden langs de E40 of via Sint-Lievens-Houtem en Strijmeers. De precieze fase zullen nog toegelicht worden tijdens een infovergadering.

;