Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Smetledestraat al drie maanden afgesloten voor verkeerLede - De Smetledestraat die de verbinding vormt tussen Lede en de kernen van Smetlede en Oordegem is sinds 7 december afgesloten voor het verkeer door een foutief uitgevoerde onderboring.
Het dorpscomité Smetlede vraagt dan ook dat er dringend maatregelen komen zodat plaatselijk verkeer wel terug door kan.

Ironisch genoeg heeft een speciale onderboring met bentoniet die net uitgevoerd werd om de hinder voor de weggebruikers in de Smetledestraat tot een minimum te beperken tot het omgekeerd resultaat geleid. Door een verstopping onder het wegdek is de chemische stof er beginnen vreten waardoor de weg beschadigd raakte.
Omdat daardoor mogelijk ook holtes onder de baan kwamen, werd uit veiligheidsoverweging de weg volledig afgesloten.

Drie maanden later is dat nog steeds het geval en het dorpscomité Smetlede vraagt zich of waarom alles zo lang moet duren. “Voor de vrachtwagens van de aannemer is de weg blijkbaar wel geschikt, maar wij moeten dagelijks vele kilometers omrijden. We begrijpen dat wegenwerken hinder veroorzaken, maar het is toch allesbehalve normaal dat met ons geen rekening gehouden wordt voor weekends en avonden.
Bovendien verstrekt de gemeente nauwelijks informatie en hebben we dus ook geen flauw idee hoe lang we nog gegijzeld blijven”, klinkt het boos.

Het gemeentebestuur begrijpt de frustratie, maar durft de weg niet openstellen. “De arbeiders weten wat het risico is, maar zodra we een doorgang maken gaat iedereen daarvan gebruik maken. Het risico is misschien klein, maar als gemeente willen wij die verantwoordelijkheid niet nemen”, vertelt schepen van openbare werken Dirk Rasschaert.
Hij betreurt eveneens de lange wachttijd, maar wijst daarvoor met een beschuldigende vinger naar de verzekering. “De expert wou pas op 9 februari komen en daardoor weten we nog maar net hoe het nu verder moet.”

Die wachttijd speelt overigens niet alleen in het nadeel van de weggebruikers. “Op de dag van het voorval was duidelijk te zien waar het bentoniet allemaal ingewerkt had, maar bij de expertise was visueel bijna geen schade meer zichtbaar. De verzekeringsexpert stelt de schade daarom in vraag en ziet geen aanleiding om grote werken uit te voeren, laat staan om tussen te komen in de kosten.
Uiteraard gaan we daarmee niet akkoord en zullen we bezwaar aantekenen.”

Mogelijk betekent dit dat er ook nog een tegen-expertise moet komen. “Die kans is inderdaad groot, maar we hebben beslist om zodra het weer het toelaat de werken te beginnen. Aquafin zal een weghelft opbreken en dan zal ook duidelijk zijn hoe ernstig de schade is. Streefdoel is dat de weg terug open is begin april”, belooft Rasschaert.

;