In het binnengebied tussen de Vijverstraat en de Bergstraat in Lede komen 27 nieuwe loten voor woningbouw.
Om de verkaveling te bereiken wordt in de Vijverstraat, schuin tegenover de Kerkevijverstraat, een toegangsweg voorzien.
«Normaal moet een verkaveling met meer dan 25 woningen twee toegangswegen hebben, maar omdat de overschrijding heel beperkt is, werd er voor gekozen een extra brede toegangsweg te maken waarbij de beide rijrichtingen van elkaar gescheiden worden door middel van een haag», lichtte schepen van ruimtelijke ordening Paul De Winne toe.
Desondanks, of net door, die ingreep kregen de plannen een negatief advies vanwege de Leedse brandweer.
«Het klopt dat onze brandweerdienst een negatief advies opstelde, omdat ze vrezen dat die twee toegangen, elk goed voor 2,55 meter, te smal zullen zijn voor hun voertuigen.
Het is nochtans zo dat er naast de weg gelijkgrondse voetpaden worden aangelegd die dus ook vlot bereikbaar zijn waardoor het probleem zich niet stelt.»
Het openbaar onderzoek van de verkaveling leverde eveneens heel wat bezwaarschriften op. «Veel mensen met een woning in de Vijverstraat hebben een afwatering langs de achterzijde van hun woning, in de richting van de Bergstraat. Zij maken zich zorgen voor hun riolering.»
Over het perceel dat nu verkaveld wordt, loopt een buizensysteem dat dienst doet als riolering en waarop een erfdienstbaarheid rust.
«De verkavelaar engageert er zich toe om op eigen kosten al die individuele rioleringen aan te sluiten op het rioleringsstelsel van de nieuwe woonwijk, zodat het afvalwater onder het wegdek terug aansluiting vindt bij de riolering van de Vijverstraat.»
Het gemeentebestuur zelf neemt een driehoekig stukje grond over aan de achterzijde van Garage Steenhaut. «Dat stukje grond is nutteloos en om er voor te zorgen dat het niet verwaarloosd wordt nemen wij het over. Bedoeling is het op te fleuren met wat beplanting zodat het de volledige woonwijk ten goede komt.»
De achteruitgang van de garage blijft eveneens behouden, maar het is niet de bedoeling er de hoofdingang van te maken.
«Die achteruitgang wordt in heel uitzonderlijke gevallen gebruikt, maar de erfdienstbaarheid over het weggetje met een breedte van 3 meter blijft behouden. Omdat voor een degelijke ontsluiting 4 meter geëist wordt, is er geen risico dat de garage anders ingericht wordt.»