Om de herinrichting van de doortocht van de Grote Steenweg in Oordegem te kunnen realiseren, heeft het gemeentebestuur onlangs de gerechtelijke onteigening van een perceel in de Zwaanstraat opgestart.
Eens dat achter de rug is, wil men de Zwaanstraat recht tegenover Oordegemkouter brengen en het kruispunt beveiligen met verkeerslichten. De snelheid zal er ook beperkt worden tot 50 km/u voor alle verkeer en de middenstrook wordt, behalve voor de voorsorteerstroken op het kruispunt, geschrapt. Een verhoogd fietspad, afgescheiden van de rijweg, moet ook het fietsverkeer stimuleren.
"Louter toevallig kreeg ik de eerste plannen van de heraanleg te zien. Daaruit blijkt dat alle parkeerplaatsen voor en na het kruispunt, goed voor een afstand van 130 meter, zouden sneuvelen", vertelt apotheker Asselman. "Nochtans worden de parkeerplaatsen momenteel intensief gebruikt door klanten en mensen die niet over een garage beschikken", vult Guy Vermeirsch van ‘t Huis van Oordeghem aan.
"Gezien de huidige staat van het fietspad en de parkeerstroken, hebben wij absoluut niets tegen de heraanleg van de steenweg. We willen wel graag een beter resultaat dan voorheen."
De parkeerstroken moeten wijken doordat de rijstroken 25 cm breder worden en er aan beide straatkanten een fietspad van 1,75m breed komt, maar dat vinden handelaars en omwonenden onaanvaardbaar. "Dat is een ramp voor alle betrokkenen. Bovendien zijn er bijna geen voetgangers of fietsers op de berg van Oordegem, maar zijn hier wel al decennia lang de dorpswinkels zoals bakker en beenhouwer gevestigd. We zijn bang dat in de toekomst auto’s onze winkels enkel nog voorbij zullen rijden en falingen zullen volgen."
Schepen van openbare werken Dirk Rasschaert is op de hoogte van de problemen, maar benadrukt dat de plannen die voor onrust zorgen nog niet definitief zijn. "Wij zullen zeker rekening houden met de opmerkingen en zijn bereid te kijken met het Vlaams Gewest wat we kunnen doen."
Rasschaert oppert de mogelijkheid om aan één zijde de parkeerstrook te behouden. Hij is ook bereid met het Vlaams Gewest de mogelijkheid te bekijken het fietspad ter hoogte van het kruispunt op de rijweg te brengen.
Zo ver wil men in Oordegem zelf niet gaan. "Het volstaat om het fietspad 25cm smaller te maken en de geplande verbreding van 25cm per rijstrook niet door te voeren om de parkeerplaatsen te behouden. Daarmee voldoet men nog altijd aan de wettelijke bepalingen.
Wij hopen dan ook dat het gezond verstand mag primeren en de bevoegde instanties oor willen hebben voor ons alternatief voorstel dat wel tegemoetkomt aan de welzijn en de veiligheid van alle betrokken partijen."