Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Lede - Bij de voorstelling van het aangepast mobiliteitsplan van Lede bleek dat de gemeente vooral wil inzetten op fiets- en stapverkeer. Verschillende maatregelen staan op til of worden overwogen.

Op het programma staan de aanleg van een veilig fietspad langs de spoorlijn L50 tussen Schellebelle en Aalst als ook plannen om alle Leedse schoolomgevingen globaal aan te pakken en anders in te richten om zodoende de verkeersveiligheid te verbeteren. In de Rossel- en Reymeersstraat in Lede-centrum komt een tonnagebeperking tot 3,5 ton om zwaar vervoer te weren en in de Bellaertstraat zal de enkele rijrichting - die eerder ingevoerd werd omwille van de heraanleg van de markt - definitief blijven. Nog niet definitief, maar opgenomen voor verder onderzoek is de intentie om op verschillende plaatsen een ‘knip’ te voorzien zodat autoverkeer verplicht moet omrijden. Dat is onder meer het geval voor de omgeving aan natuurgebied Solegem, de Kerkhofstraat in Smetlede, Langehaag in Impe, Benedenstraat in Papegem en de Barrevoetsehoek/Langenakker aan de Heiplas. Tot slot wil men de blauwe zone in de stationsomgeving verder uitbreiden en mogelijk zelf deels betalend maken om mensen nog meer te stimuleren te voet of per fiets naar het station te gaan. Op aandringen van gemeenteraadslid Marike Godefroit (N-VA) worden ook extra maatregelen voor veilig fietsverkeer bekeken in de Grote Kapellelaan en Ommeganglaan.

;