Op lange termijn van dertig jaar of meer wil Infrabel liefst alle overwegen langs drukke spoorverbindingen weg. "De onderhoudskost bedraagt 40.000 euro per overweg per jaar en er gebeuren nog steeds te veel ongevallen", luidt het. Daarom werd onder meer voor Lede een inventaris gemaakt van alle overwegen en hun belang. "Heel wat overwegen kunnen volgens ons afgeschaft worden mits beperkte aanpassingen aan de weginfrastructuur. Anderen zijn zo belangrijk dat ze best vervangen kunnen worden door een tunnel of brug." De overwegen waarvoor zo een vervanging noodzakelijk lijkt, zijn die van de Wichelsesteenweg, Broeder De Saedeleerstraat-Steenstraat en Markizaatstraat. Die laatste zou wel opgeschoven worden richting Aalst zodat die ter hoogte van de pendelparking aan het station komt. In de buurt van de Wichelsesteenweg en Sasstraat voorziet Infrabel bijkomend een fiets- en voetgangerstunnel. Voor de ontsluiting van de firma Verta wil men noordelijk een nieuwe straat aanleggen. Planningen of budgetten zijn er voorlopig nog niet. "Daar is het ook nog veel te vroeg voor. Uiteindelijk betreft dit een streefbeeld dat in overleg met de lokale besturen moet verfijnd en afgestemd worden en waarover communicatie voorlopig weinig nut heeft", reageert Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.