Het gaat dan ook razend snel met de in 2012 opgerichte firma Nanogrid. “De vraag naar energiebeheersystemen neemt steeds verder toe”, vertelt De Smedt. Een logisch evolutie gezien de nadruk naar energiezuinigheid blijft toenemen. Toch doet Nanogrid iets helemaal anders dan zaken energiezuiniger maken. “Wij ontwikkelden software die het verbruik van elektriciteit, water, gas en dergelijke registreert. Daardoor is het mogelijk te zien wat geld kost en of er geen systemen zijn zoals verwarming en airco die elkaar tegenwerken zodat die beter op elkaar afgestemd kunnen worden.” Belangrijkste klanten daarbij zijn retailers die zicht willen hebben op het verbruik van hun filialen, maar ook grote automerken, hotels en fastfoodrestaurants. “Naast Ava Papierwaren, Brantano, BMW, Holdiday Inn, Pizza Hut en Mc Donalds merken we een toenemende vraag van telecommunicatiebedrijven, ziekenhuizen, rusthuizen, opvangcentra en vakantiecentra.” Net werd de Nanogridtechnologie nog geïnstalleerd in Sunparks De Haan. “En mogelijk zullen er nog vakantiedorpen volgen”. Omdat Nanogrid de instapkost zo laag mogelijk wil houden om grote klanten sneller overstag te laten gaan, wordt heel wat geprefinancierd. “De kapitaalinjectie helpt ons daarbij zodat we verder kunnen inzetten op nabije landen zoals Frankrijk, Duitsland, Spanje en Ierland.” Gezien de interesse zal het wellicht niet stoppen bij die landen. “Eind 2017 willen we volop de kaart van verdere internationalisering trekken.” De zestien personeelsleden tellende firma is daarom ook op zoek naar extra personeel. “De installaties gebeuren door onderaannemers, maar voor onze opvolging zoeken we nog een viertal extra ingenieurs en energiespecialisten.”