Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Touwwever Lieven Goeman levert veiligheidstouwen aan Belgisch LegerLede - Vele kilometers touw voor het Belgische leger werden en worden gemaakt in een ietwat verborgen atelier in de Blikstraat in Lede. “Wellicht heeft iedereen die ooit in het leger zat al aan onze touwen gehangen”, vertelt Lieven Goeman (49). Hij stelt zijn touwvlechterij zondagmiddag open tijdens de fietstocht ‘Ledenaars met een verhaal’ van het Davidsfonds.

Als enige eenmanszaak tussen grote industriële concurrenten blijft Commandotouwen Goeman uit Lede de geprefereerde leverancier van het Belgische leger. “Momenteel ben ik de enige in de Benelux die veiligheidstouwen vlecht”, vertelt Goeman. De manier waarop dat gebeurt, is semi-ambachtelijk. “Ik gebruik vandaag nog steeds enkele toestellen die mijn vader in de beginjaren zelf bouwde en enkele anderen zijn nergens meer te krijgen.” Oorzaak daarvan is het procedé dat in Lede gehanteerd wordt. “De meeste touwen worden vandaag met twaalf spoelen gevlochten, maar voor de stevigheid en elasticiteit gebruik ik er meer. Tot 24 stuks.” Een veiligheidstouw vlechten, is overigens een behoorlijk ingewikkelde klus. “Eerst wordt een dun elastisch touw gevlochten dat de kern vormt en de echte stevigheid vormt. Vervolgens wordt daar rond een mantel gevlochten ter bescherming van dat kerntouw. “Dat is heel belangrijk om de slijtage tegen te gaan bij intensief en veelvuldig gebruik.” Meest intensief worden de touwen gebruikt bij het leger. “Voor ‘death rides’ en rappels kiest het Belgisch leger al vele jaren voor ons touw. In de jaren ’60 kwam het commandotouw van mijn vader Gerard als enige door de strenge testen die het leger toen nog zelf deed.” Zelf was Lieven in eerste instantie niet geïnteresseerd in de zaak van zijn vader. “Ik studeerde biochemie en begon ook daarin te werken.” Toen de ouderlijk zaak verhuisde uit de vroeger matrijzenmakerij in de Zuster Lambertinestraat, waagde Lieven de volledige sprong. “De kwaliteitstouwen van mijn vader waren erg in trek en ik liet die ook certifiëren.” Toch blijft Lieven helemaal alleen in de zaak. “Dat maakt mij de laatste kleine vis in een wereld van industriële productenten, maar mijn flexibiliteit en cliëntgerichtheid zijn daardoor ook net mijn grootste troeven.” De touwen van Lieven worden dan ook gretig afgenomen door industriële hoogtewerkers die dagelijks vele meters veiligheidstouw nodig hebben, maar ook boomsnoeiers en hulpdiensten vinden de weg naar het 500 vierkante meter grote atelier van Goeman. De deuren daarvan gaan nu zondag eenmalig open voor de fietstocht ‘Ledenaars met een verhaal’ georganiseerd door Davidsfonds Lede. Die fietstocht start om 14 uur aan de kerk van Lede. Eerste stop is de touwvlechterij in de Blikstraat 34. Nadien gaat het nog naar het kleinschalige landbouwmuseum van Achiel Annaert in de Speckaertstraat 48. Deelnemers betalen 2 euro. Bij slecht weer, of voor slecht te been is, gebeuren de verplaatsingen met de auto.

;