Vandaag heeft Bram De Ridder (37) uit Zele al enkele jaren een eigen helikopter. "Het gevolg van mijn passie voor luchtvaart." Nochtans volgde de man ooit een opleiding bij Sabena. "Maar toen die maatschappij failliet ging, koos ik voor de bouw." Sinds enkele jaren heeft hij wel een een 'Robinson 44'-helikopter. "Die staat momenteel in Wevelgem, maar dat is drie kwartier rijden van waar ik woon." Bram is daarom al een hele poos aan het kijken naar een goede locatie om een loods voor een bouwfirma te plaatsen met plek voor een helihaven. "Helaas zijn heel weinig locaties daarvoor geschikt omdat ze te dicht tegen de bebouwing liggen. Eventjes had ik mijn oog laten vallen op een plek vlakbij de Schelde, maar daar zouden we verplicht reddingsvesten en dergelijke aan boord moeten nemen. Echt werkbaar was dat niet." De KMO-zone Heiplas op de grens van Wichelen met Lede heeft echter alle troeven. "Ik heb hier een grond gekocht aan het uiteinde van de zone met zicht op het Aquafin-pompstation dat schitterend gelegen is en twee aanvliegassen boven het groen heeft. Perfect dus." Met de gemeente Lede en het Bestuur der Luchtvaart werd alles al afgetoetst. "Die zien principieel geen problemen." Het aantal te verwachten vluchten is beperkt. "We hebben een milieuvergunning aangevraagd voor tien manoeuvres, dat zijn dus vijf vluchten, per week." Luchtdopen, zoals Bram er geeft tijdens Festivaria aan het Donkmeer, komen er dus niet. "Bedoeling is hier gewoon een hangar te hebben waar de heli kan vertrekken om naar locaties voor luchtdopen te vliegen, voor kleine opdrachten van luchtfotografie en eigen hobbyvluchten." Die vluchten zullen overigens steeds plaats vinden tussen 7 uur en 19 uur waardoor de hinder voor de buurt beperkt zou blijven. "In overvlucht produceert een helikopter 85 decibel (nvdr. vergelijkbaar met het mixen van ijs), maar dat is steeds van korte duur. Een helikopter vliegt 200 km/u en bij het opstijgen zitten we na 250 meter al op 1000 voet of 300 meter hoogte." Andere helikopters zijn ook niet welkom. "Het gaat om een helihaven van klasse 2 waardoor niet iedereen hier mag landen." Een uitzondering voorziet Bram wel. "Indien hulpdiensten omwille van incidenten in Wichelen of Lede met een helikopter ter plaatse moeten komen, kunnen zij hier 24 uur op 24 terecht." Ook assistentie vanuit de lucht is mogelijk. "Een tijdje terug maakte ik toevallig een vlucht toen er een zware industriebrand was in Wevelgem. Op verzoek van de brandweer heb ik toen op basis van de rookontwikkeling meegeholpen met het opsporen van de vuurhaarden. Een kleine moeite uiteindelijk." Momenteel loopt een openbaar onderzoek omwille van de milieuvergunningsaanvraag. Opmerkingen en bezwaren over de inplanting van de helihaven kunnen daardoor tot 29 juli ingediend worden bij de milieudienst in het gemeentehuis van Lede. De plannen liggen daar ook ter inzage. "En als alles goed gaat, hoop ik eind dit jaar of uiterlijk in de zomer van volgend jaar operationeel te zijn vanuit Lede", besluit Bram.