Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Marktplein en Grote Steenweg worden heringerichtLede/Oordegem - Inwoners van Lede en Oordegem krijgen volgend jaar twee grote werken voorgeschoteld. Het slechtste en gevaarlijkste fietspad van Vlaanderen langs de N9 wordt eindelijk aangepakt en de reeds langs beloofde heraanleg van de Markt staat eveneens op het programma. Maandag is er alvast een infobeurs over de aanleg van het marktplein.

Beide dossiers zijn al vele jaren oud en de vooruitgang verliep echt wel met een slakkengangetje, maar nu lijkt er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. “Tijdens de jongste gemeenteraad werden nog enkele technische aanpassingen goedgekeurd op vraag van Farys en het Agentschap Wegen en Verkeer waardoor die aanbesteding weldra kan aanvatten”, vertelt schepen van Openbare Werken Robert De Mulder (CD&V). De werken voor de heraanleg van de doortocht van de Grote Steenweg door Oordegem zouden daardoor begin 2016 kunnen starten. “Niks te vroeg als je het mij vraagt voor een dossier dat sinds 2006 aansleept en waardoor we de weinig flatterende titel van slechtste en gevaarlijkste fietspad van Vlaanderen kregen”, aldus de man. Voor die heraanleg wordt 3.849.125 euro exclusief BTW voorzien. “Het grootste deel daarvan is ten laste van AWV.” Een ander dossier dat de gemeente wel zelf moet dragen, is de heraanleg van het marktplein in Lede. Daarvoor werden tientallen plannen getekend, maar uiteindelijk werd nu toch een compromis gevonden. “Het definitief plan is klaar.” Kort samengevat wordt de verkeersstroom tussen het gemeentehuis en de kerk doorgeknipt. “Verkeer uit de Kasteeldreef zal voortaan via de Kerkevijverstraat en de Vijverstraat naar de verkeerslichten aan de brandweerkazerne en café Central moeten rijden.” Het marktplein rechtstreeks oprijden van op de steenweg wordt eveneens onmogelijk. “De toegang voor het marktplein komt langs de straat aan het ING-bankkantoor en café De Regent.” Omdat de markt meer als plein met groene accenten moet fungeren, wordt ook geknipt in het aantal parkeerplaatsen. “Maar doordat parkeren enkel nog zal kunnen met parkeerschijf zullen de langparkeerders andere oorden moeten opzoeken zodat er zeker voldoende plaatsen overblijven.” Enkele verkeerstechnische ingrepen moeten de veiligheid in de Kerkevijverstraat verbeteren en het aantal parkeerplaatsen vergroten. De werken voor de heraanleg van de Markt en omgeving staan eveneens gepland voor 2016. “Bedoeling is het dossier op de gemeenteraad van september te brengen zodat ook die aanbesteding kan starten. Indien de verplichte archeologische opgravingen niet te veel tijd kosten, zullen de werken vermoedelijk halverwege volgend jaar kunnen aanvatten.” Wie nu al wil weten hoe het er allemaal zal uitzien, kan maandag van 17 tot 20 uur terecht tijdens een doorlopend infomoment in zaal De Bron langs de Kerkevijverstraat.

;