Al vele jaren is er sprake van de heraanleg van het marktplein rond de kerk van Lede. Tot op vandaag werden ook al tien voorontwerpen gemaakt. “De wijzigingen zijn dan ook vrij drastisch en zullen altijd wel ergens voor tegenstand en onvrede zorgen”, vertelt schepen De Mulder. Toch wil het huidige bestuur dit keer wel door de zure appel bijten. Bedoeling is om de Markt tussen het gemeentehuis en de kerk een echte pleinfunctie te geven. Daardoor sneuvelen wel heel wat parkeerplaatsen. “Vandaag zijn er 206 plaatsen op de Markt, in de Kerkevijverstraat en achter Huize Moens. Door extra plaatsen te creëren op die twee laatste locaties zullen er in de toekomst nog 165 plaatsen zijn. Bovendien komt er een afgesloten parking met 16 plaatsen voor het gemeentepersoneel en zullen we voor het ganse marktplein een blauwe zone met parkeerschijf invoeren waardoor je er maximum twee uren mag parkeren. Door die ingreep zal ondanks een halvering van plaatsen de capaciteit verdrievoudigen”, klinkt het. Ook de bereikbaarheid van het marktplein wordt grondig bijgestuurd. “De Markt wordt een echt plein waar je van op de Hoogstraat niet meer met de wagen op kan. “Het eerste deel van de Nieuwstraat wordt eveneens enkele richting waardoor er plaats is voor een dubbelrichting fietspad. De Markt oprijden zal daar enkel nog kunnen aan de achterzijde van het plein. Verlaten kan dichter bij de Hoogstraat, maar automobilisten moeten wel verplicht de Nieuwstraat in.” Achter de kerk naar de Nieuwstraat rijden blijft mogelijk, maar zal door de weginrichting ontmoedigd worden. Doordat de straat voor het gemeentehuis doorgeknipt wordt, moet het verkeer van de Kasteeldreef verplicht door de Kerkevijverstraat naar de Vijverstraat. “Daar wordt eveneens enkele rijrichting ingevoerd tot aan De Bron. Het huidige park achter Huize Moens krijgt een rotondefunctie. De smalle weg voor politie- en postkantoor wordt omgevormd tot enkele rijrichting naar de Markt toe. N-VA Lede is vragende partij voor een proefopstelling om de voorziene wijzigingen in praktijk uit te testen. “Op die manier kunnen jullie tenminste nog bijsturen voor alles opengesmeten is”, aldus gemeenteraadslid Kim Van Cauteren. Een optie die het gemeentebestuur niet wil overwegen. “Het Agentschap Wegen en Verkeer wil dat er van op de Markt geen verkeer meer de steenweg kan oprijden. De voorziene wijzigingen worden ons dus verplicht opgelegd en daaraan zullen simulaties niets veranderen”, klinkt het. De middenstanders maken zich wel zorgen voor het dalend aantal parkeerplaatsen en de potentiële parkeerboetes voor hun klanten. Schepen van Middenstand Stijn Wille (Open Vld) begrijpt die bezorgdheid. “De blauwe zone zal de verloren plaatsen ruimschoots compenseren en er zijn ook heel wat verbeteringen. Bredere voetpaden zullen voor een aangenamer centrum zorgen en er wordt heel wat ruimte voorzien voor terrassen. Parkeren blijft overigens gratis en het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd door voldoende fietsstalling te voorzien. Ons centrum zal zonder twijfel heel wat aangenamer worden”, klinkt het overtuigd. Binnenkort komt er nog een infomarkt waarop de plannen in detail worden toegelicht.