Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Vernieuwd mobiliteitsplan zet volop in op fietsverkeerErpe-Mere - Met de aanleg van het fietspad langsheen de spoorlijn tussen de Ninovestraat in Burst en de Spoorwegstraat in Mere was al een eerste aanzet gegeven, maar uit het vernieuwde mobiliteitsplan van Erpe-Mere blijkt dat men volop blijft inzetten op het stimuleren van fietsverkeer. Daarvoor komen er enerzijds extra fietsverbindingen en fietsstallingen terwijl men anderzijds tal van bestaande wegen wil doorknippen voor autoverkeer.

“De fiets heeft duidelijk nog groeimarge voor verplaatsingen en dat willen we stimuleren”, klinkt het. De nieuwe versie van het mobiliteitsplan van Erpe-Mere wil duidelijk komaf maken met de eenzijdige aandacht voor ‘koning auto’. Nadat er de voorbije jaren vooral gewerkt werd rond snelheidsregimes en parkeerbeleid, wil men nu extra blijven inzetten op trage wegen en een functioneel fietsnetwerk. Zo werd de Groeneweg in Mere al omgevormd tot een fietsweg, werden de Dikkelindestraat en Kwakkel in Aaigem vorig jaar uitgerust met fietspaden en is de aanleg momenteel bezig voor een fietspad langs de spoorlijn van Burst naar Erpe. Ook de fietspaden langs de Oudenaardsesteenweg worden, zoals net nog in Bambrugge, aangepakt. In de komende maanden komt er nog een fietspad van Koebrug naar Zevekootstraat in Erpe en langs beide zijden van de Stationsstraat in Burst.

“Op termijn zullen we kijken of er nog bijkomende doorsteken voor voetgangers en fietsers kunnen komen om het industrieterrein aan de Oudenaardsesteenweg beter bereikbaar te maken vanaf de Rooseveltlaan en Kraainestraat in Erpe”, klinkt het. Verder is het de bedoeling om op lange termijn heel wat straten “door te knippen” voor autoverkeer. Zo wil men de Grote Zadelweg in Erpe richting Maal, de Kapittelstraat richting Kerksken, de Veldstraat in Burst richting Herdersem, de Ninovestraat in Burst richting Aaigem en de Hoekstraat in Erondegem richting Vlierzele afsluiten voor het verkeer en ombouwen tot fietsroute. Dat is ook het geval voor Sprinkel in Aaigem en de Bovenweg in Erondegem. De Scheidingsstraat in Mere zal voor auto’s enkel nog toegankelijk zijn vanuit de Cauwenbergstraat.

Om de veiligheid van fietsers en de weggebruikers in het algemeen te verbeteren komen er ook aanpassingswerken aan tal van kruispunten die te groot zijn. “Door die in te snoeren zal het verkeer automatisch meer moeten vertragen. Kruispunten met trage wegen zullen om die reden ook extra geaccentueerd worden.” Kruispunten die de komende jaren zullen aangepakt worden zijn: Nijverheidsstraat met Oude Broekstraat en de Schoolstraat met Oostdorpstraat in Mere, de kruispunten van Zandstraat met Lange Nieuwstraat en Gentsesteenweg, Hoekstraat met Kuilstraat en Ganzendries met Hemelvelddreef in Erondegem. Dat is eveneens het geval voor de kruising van Akkerstraat, Heerbaan en Gentsestraat in Burst, Prinsdaal met Broekkouter in Bambrugge en Opaaigem met Aaigemdorp in Aaigem. 

;