Het bedrijf slaagde erin om een tijdelijke vergunning een permanent karakter te geven en dat is niet naar de zin van enkele buren.
De parking is echter wel een oplossing voor de gevaarlijke verkeerssituatie die de vrachtwagens op straat veroorzaakten. Sinds januari 2009 worden tal van roestige vrachtwagens geparkeerd op het perceeltje vlak voor de eerste woning langs de Langemunt waardoor het terrein meer weg heeft van een autokerkhof. "Destijds werd dat voorgesteld als een tijdelijke oplossing omwille van de Aquafinwerken en daar had niemand een probleem mee. De werken zijn al lang gedaan, maar die tijdelijke situatie blijft nu al drie jaar duren.
Bovendien is een gewiekste advocaat erin geslaagd om tegen alle adviezen in een permanente vergunning af te dwingen. Onbegrijpelijk, want het perceel grond ligt in waardevol agrarisch gebied. Ondanks het negatief advies van de stedenbouwkundige ambtenaar en een weigering van de gemeente, heeft de bestendige deputatie toch een vergunning verleend", vertelt buurtbewoonster Ann Van Vaerenbergh.
Omdat de gemeente Erpe-Mere nooit beslissingen van de deputatie aanvecht, hebben enkele inwoners nu zelf het initiatief genomen om op eigen kosten beroep aan te tekenen. "Momenteel zijn vooral Willy Callebaut en gewezen OCMW-voorzitter Marcel Hendrickx (CD&V) in het verweer. Zelf weet ik niet of ik hier wel wil blijven wonen. Ik overweeg serieus om te verhuizen", klinkt het. De enige echte oplossing zou een verhuis van de firma zijn naar de KMO- of industriezone, want de buren klagen al langer de overlast van de op straat geparkeerde vrachtwagens aan.
Daarom is het protest vandaag ook omstreden. “Eigenlijk waren wij als schepencollege tevreden met de beslissing van de deputatie om de parking toch toe te staan. Als gemeente konden we niets anders dan weigeren, maar de huidige situatie is wel een geweldige verbetering voor de verkeersveiligheid. Het kruispunt werd nog maar net heraangelegd voor de veiligheid, maar geparkeerde vrachtwagens zouden dat helemaal teniet doen.
De beslissing was uiteindelijk een geweldige oplossing voor een jarenlang aanslepende parkeerproblematiek doordat de firma niet meer kon uitbreiden”, reageert schepen van ruimtelijke ordening Marc De Lat (Open Vld). Toch heeft de man ook begrip voor de protesterende buren. “Iedereen mag zijn persoonlijke belangen verdedigen, maar als schepencollege moeten we vooral rekening houden met het algemeen belang.”