Nadat bij de start van de werken al een gasleiding ontdekt werd die niet op de juiste plek lag, liggen de werken nu opnieuw stil omwille van een glasvezelkabel van Telenet. “Ik wordt eerlijk gezegd ziek van de nutsmaatschappijen”, vertelt schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V). “Ondanks voorafgaande vergaderingen en voorbereidende werken, blijkt nu toch weer een kabel in de weg te liggen. Het gaat bovendien om geen gewone kabel, maar een glasvezelkabel die een groot deel van Mere van telefonie en internet voorziet. Daardoor moet een gespecialiseerde ploeg komen en die is niet beschikbaar voor 5 maart. Omdat tot die werken de aannemer geblokkeerd zit, haalt die zijn machines weg om op een andere werf te beginnen. Wellicht zal die pas in april terug kunnen verder werken.”
Andere oplossingen blijken niet mogelijk. “We hebben er voor gekozen de kabel niet te vernielen omdat er anders te veel hinder zou zijn en heel sterk aangedrongen bij Telenet. Helaas maakt dat weinig indruk. Toch zullen we proberen de lasten te verhalen bij Telenet”, klinkt het nog. Wie ook met de gebakken peren zit, is Stephanie De Groote. De jonge vrouw nam in april vorig jaar De Tobbe over, maar moest door de werken de deuren sluiten. “Er kwamen bijna geen klanten meer over de vloer. Ik heb letterlijk duizenden euro’s aan producten in de vuilniscontainer moeten gooien. Openhouden was geen optie. Voor de dame die me hielp heb ik de technische werkloosheid moeten inroepen en zelf hoop ik op een vergoeding van de overheid”, vertelt ze. Het nieuwe uitstel komt dan ook hard aan.
“Ik had gehoopt op 1 april terug aan de slag te kunnen. Die datum zal dus noodgedwongen uitgesteld worden.” Toch vreest de vrouw voor haar zaak. “Veel starters gaan binnen het jaar failliet. Ik hoop dat dit geen extra voorbeeld wordt ondanks dat ik er zelf niets kan aan doen.”