De gemeenteraad van Erpe-Mere moet zich een van de volgende maanden uitspreken over het advies van de verkeerscommissie om het volledige grondgebied van Erpe-Mere om te vormen tot een zone 50. Burgemeester Hugo De waele (CD&V) maakt zich echter sterk dat de maatregel nog voor het einde van het jaar, wellicht al na de zomervakantie, kan ingevoerd worden. "Recent onderzoek dat minister van mobiliteit Etienne Schouppe bekend maakte, toont nogmaals aan dat de voornaamste oorzaak van ongevallen snelheid is. Om die reden zullen wij het advies van de verkeerscommissie volgen. We zijn er namelijk vast van overtuigd dat een beperking tot 50 km/u de veiligheid op de baan alleen maar ten goede kan komen", vertelt de man.
Toch is de maatregel vrij drastisch. Op tal van wegen buiten de bebouwde kom is geen snelheidsbeperking van toepassing waardoor er vandaag nog 90 km/u mag gereden worden. "Dat klopt. Maar op veel plaatsen zijn dergelijke snelheden ronduit onverantwoord. Ter hoogte van de bocht aan de Langemunt in Aaigem mag men bijvoorbeeld 90 km/u rijden. Eigenlijk is dat om problemen vragen." Een tweede argument voor de beslissing betreft de duidelijkheid. "Voortaan zal voor iedereen duidelijk zijn hoeveel men mag rijden. Discussiëren dat de politie net aan het binnenkomen van de bebouwde kom flitst, zal niet meer kunnen. Door de maatregel wordt de volledige gemeente eigenlijk bebouwde kom.
Een realistischere situatie, want op veel plaatsen is er nauwelijks verschil en bovendien gelden de aangepaste hogere maximumsnelheden vaak maar voor een paar honderd meter. Die onduidelijkheid en verwarring zal dus ook verdwijnen." De beslissing zal het leven van de automobilist dus eenvoudiger maken. "Niet alleen zal die weten hoeveel hij mag rijden, het aantal verkeersborden zal ook drastisch dalen. Enkele bij het inrijden van de gemeentewegen zullen zoneborden geplaatst worden." Dat zou echter kunnen tegenvallen. Toen de gemeente Lede in 2009 besliste om de snelheid van het volledige grondgebied buiten de bebouwde komt te beperken tot 70 km/u wou het Vlaams Gewest niet meewerken. Daardoor diende aan elke zijstraat van de steenwegen een zonebord te komen.
"Hoe het in Erpe-Mere zal gebeuren zijn we nog aan het bekijken met politie en het gewest." De beperking van 50 km/u zal echter niet geleden voor de Gentse- en Oudenaardsesteenweg. "Mogelijk wordt bij de heraanleg van de doortocht van Burst daar wel een snelheidsbeperking van 50 km/u ingevoerd, maar dat is nu niet aan de orde", aldus de burgemeester. Naast de steenwegen zal enkel in Hazelbeek nog sneller mogen gereden worden. "Dat is een brede weg waar geen huizen staan en met een afgescheiden fietspad. Een beperking zou daar niet relevant zijn." Ook aan de zone 30 in de schoolomgevingen wordt niet geraakt.