Via een soort bewonerskaart en ticketsysteem wil men er enkel vrachtwagens van eigen inwoners of bedrijven toelaten. De plannen voor een grote carpoolparking langsheen de Oudenaardsesteenweg in Erpe-Mere zijn niet nieuw, maar vorige week beloofde minister van openbare werken en mobiliteit Hilde Crevits dat het project weldra uitgevoerd zal worden. Bedoeling is om eind dit jaar, ten laatste voor de zomer van volgend jaar, in de bocht tussen de E40 en de op- en afrit richting Gent een grote carpoolparking aan te leggen waar plaats zal zijn voor een honderdtal wagens.
Daardoor zal samen rijden meer aangemoedigd worden en zullen de wagens niet langer op de parkeerstrook langs de drukke steenweg moeten achtergelaten worden. De gemeente Erpe-Mere vroeg om dezelfde reden in het project een aansluitende vrachtwagenparking aan te leggen. “Momenteel staan heel wat vrachtwagens van onze inwoners langs de steenweg geparkeerd, maar ook in rustige straten en dorpskernen.
Omdat die mastodonten daar niet thuishoren en vaak voor gevaarlijke situaties zorgen, willen we die een alternatief aanbieden”, vertelt schepen van openbare werken Marleen Lambrecht (CD&V). Omdat dat deel van het project van de gemeente Erpe-Mere uitgaat, wil men ook enkel ‘eigen’ vrachtwagens een plaats bieden. Men vreest namelijk dat, nu binnenkort de snelwegparkings in Wetteren heringericht, volledig afgesloten en betalend worden, nogal wat camioneurs alternatieven zullen opzoeken.
“Het kan niet de bedoeling zijn dat onze parking gevuld wordt met een twintigtal Oostblokkers en onze eigen mensen geen plaats meer vinden. Om dergelijke scenario’s te vermijden zullen we met een soort gratis bewonerskaarten of tickets werken die we enkel ter beschikking zullen stellen aan eigenaars van vrachtwagens die in Erpe-Mere wonen of er tewerkgesteld zijn. We hebben die mogelijkheid met de lokale politie afgetoetst en die blijkt perfect wettelijk”, klinkt het.
Op de vraag of dergelijke maatregel dan niet net terug vrachtwagens langs de steenweg en in de dorpskernen zal jagen, blijft Lambrecht het antwoord schuldig. “Er moet nog veel praktisch uitgewerkt worden, maar niets doen is ook geen oplossing als we iets aan de veiligheid willen doen.”