Omdat er tijdens de zomermaanden heel wat minder pendelaars zijn, gaat de NMBS deze zomer fel schrappen in haar aanbod. Daardoor zullen er dagelijks 150 treinen minder rijden. Op de treinlijn Burst-Aalst zullen er tijdens de zomerregeling helemaal geen treinen rijden. “Het betreft een lijn waar tijdens de zomer de bezetting minimaal is. Gemiddeld zitten er slechts 5 à 6 reizigers op die trein.
Doordat de kostprijs voor ons even groot is qua materiaal en personeel en het ecologisch niet verantwoord is daarvoor een trein in te zetten, hebben we beslist om tijdelijk geen treinen op die lijn aan te bieden. De afstanden tot de stations van Burst en Aalst zijn bovendien niet zo groot waardoor er voor de reizigers meer dan voldoende alternatieven voorhanden zijn. Er werden ook afspraken gemaakt met De Lijn waardoor reizigers niet in de kou blijven staan”, vertelt NMBS-woordvoerder Jochem Govaerts.
“Ik heb vorig jaar al aan de alarmbel getrokken dat men de lijn wou schrappen, maar toen heeft men mij weggelachen. Deze beslissing bewijst jammer genoeg dat ik geen ongelijk had. Na de slechte aansluitingen en de beperkte samenstelling van de rijtuigen is dit het derde punt waarmee men het gebruik van de scholierentrein ontmoedigt”, vertelt gemeenteraadslid en frequent gebruiker Dirk Janssens.
Ook bij het gemeentebestuur valt men uit de lucht. “Wij hebben hierover van de NMBS niets vernomen, maar hadden wel net gevraagd het treinaanbod beter af te stemmen op de aansluitingen in Aalst en Burst”, reageert burgemeester Hugo De Waele van Erpe-Mere. Hij betreurt ook dat men omwille van besparingen de promotie voor het openbaar vervoer onderuit haalt.
“Het is mooi om mensen te vragen hun nummerplaat in te sturen, maar wie dat deed omdat hij naast een station woont wordt nu wel gestraft. Tot vorig jaar nam ik zelf bijna dagelijks die trein. Een dergelijk beslissing is allesbehalve aangenaam”, meent hij.
Ook het als alternatief voorgestelde gebruik van De Lijn wordt niet serieus genomen. “De aansluitingen met de bussen zijn ronduit rampzalig”, weet Janssens. “Klopt”, zegt De Waele. “Wij vragen al jarenlang aan De Lijn om betere aansluitingen te voorzien, maar tot nu toe bleven al die vragen zonder gevolg.” Ondanks de sluiting blijft de NMBS echter wel investeren in de treinlijn.
Binnenkort worden de werken aangevat voor het verhogen van de perrons. “Voor alle duidelijkheid. Deze treinlijn blijft bestaan. Enkel tijdens de zomerregeling zal er geen aanbod zijn en het is momenteel ook nog niet beslist of we die maatregel elk jaar zullen herhalen”, benadrukt men bij de NMBS.