"Reizigers zien bijna dagelijks de deuren sluiten van de trein die hun aansluiting moet geven naar Gent of Brussel. De deuren van de ene trein sluiten exact op het moment dat de andere de deuren opent. Het lijkt wel een pesterij voor mensen die vaak als haringen opeengepropt zitten omdat het aantal rijtuigen verminderd werd", meent hij.
Volgens de man beginnen heel wat ouders hun kinderen terug per auto naar Aalst te voeren omdat ze hun niet langer willen toevertrouwen aan het "dierenvervoer van de NMBS". Hij vindt ook dat het scholierentreintje te weinig rekening houdt met vertragingen. 's Avonds wordt niet gewacht op treinen met vertragingen, waardoor vaak bijna leeg wordt vertrokken."
Volgens woordvoerster Frieke Neyrinck is de NMBS op de hoogte van de verzuchtingen van de reizigers op de niet geëlektrificeerde lijn. "Het probleem is dat die trein zowel in Burst als in Aalst aansluitingen moet verzekeren. Daarom is de wachttijd vaak beperkt en is er ook nauwelijks speling om met de uren te schuiven. Wel werd gepoogd zo veel mogelijk rekening te houden met de belangrijkste verbindingen van en naar Brussel."
Over capaciteitsproblemen heeft men bij de NMBS geen weet. "Tijdens de ochtendspits worden normaal vier rijtuigen ingezet waardoor er plaats is voor 350 reizigers. Omwille van technische problemen is het wel mogelijk dat het aantal rijtuigen beperkt wordt." De woordvoerdster benadrukt dat de problemen gekend zijn en er gezocht wordt naar oplossingen.
"De sluiting van de lijn is niet aan de orde en in principe werd ook niets gewijzigd aan de dienstverlening. Dat wil echter niet zeggen dat we niet kijken hoe het beter kan. Door het belang van de andere treinlijnen en het feit dat het om een dieseltrein gaat zijn oplossingen echter niet eenvoudig."