“Volgens de NMBS zijn de reizigers van en naar Gent in de minderheid en is dat de reden waarom alles afgestemd wordt op Brussel.” vertelt Yvonne Ryniers.“ Vroeger was er een redelijke aansluiting naar Gent, maar sinds de dienstregeling een drietal jaar geleden wijzigde, heb ik bijna nooit de trein naar Gent. Het pijnlijkste is dat de deuren van die trein vaak sluiten terwijl die van onze trein nog opengaan. De medereizigers en de machinist leven intussen met ons mee als we weer eens onze aansluiting missen en in de zomer rij ik soms met de fiets naar Aalst omdat ik zo sneller ben.”
Gelukkig heeft Yvonne voor haar werk vlottende uren en kan ze zelf haar startuur kiezen. Dat is niet het geval voor student Dieter De Brucker. “Mijn lessen starten normaal om 8.15 uur. Ondanks het verlies van een half uur kom ik net op tijd in de les. Wanneer ik vroeger moet zijn, probeer ik met iemand mee te rijden met de wagen.” vertelt hij. Beide reizigers menen ook dat door de gebrekkige aansluiting meer en meer reizigers afhaken en andere manieren zoeken om in Gent te raken.
Een blik op de dienstregeling toont inderdaad dat de treinen ’s morgens in Aalst aankomen om 6.57 uur en 7.58 uur terwijl de treinen naar Gent vertrekken om 6.57 uur en 7.57 uur. ’s Avonds komen de treinen uit Gent aan in Aalst om 17.00, 17.26 en 18.32 uur terwijl de treinen naar Burst vertrekken om 17.00, 17.26 en 18.33 uur. “De trein van 18.33 uur is bovendien de laatste trein richting Burst. Als je die mist sta je geblokkeerd in Aalst. De NMBS weet dat, want voor reizigers uit Brussel garandeert men de aansluiting. Vorige week heeft hij daarom nog een halfuur gewacht. Ik heb dat al verschillende keren gemeld in het station, maar jammer genoeg kan dat blijkbaar niet voor reizigers van en naar Gent.” vertelt Yvonne.
Bij de NMBS begrijpt men de frustraties. “Onze aansluitingen voor de regio zijn inderdaad afgestemd op Brussel, waardoor er een aantal onverenigbaarheden zijn voor Gent. We zullen bekijken of het mogelijk is op lange termijn bij te sturen. Eenvoudig zal dat echter niet zijn, want de trein geeft in Burst aansluiting met treinen richting Zottegem en Denderleeuw, en de treinen tussen Aalst en Gent zijn een radertje in ons volledig netwerk.” aldus woordvoerder Jochem Govaerts van de NMBS.