Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Politie ziet aantal verkeersslachtoffers stijgenErpe-Mere/Lede - De politiezone Erpe-Mere/Lede bindt de strijd verder aan tegen verkeersongevallen. Dit jaar vielen op de wegen in Erpe-Mere en Lede al meer gewonden bij verkeersongevallen. “De ongevallen gebeuren minder en minder tijdens de weekends, maar wel meer op weekdagen. Vooral op die dagen zullen we onze controles opdrijven. We moeten veiliger wegen krijgen”, klinkt het bij zonechef Patrick De Schutter.

De politiezone Erpe-Mere/Lede noteerde dit jaar nog maar één dodelijk verkeersongeval op haar grondgebied, tegenover drie vorig jaar. Tot daar het goede nieuws echter. “Zowel het aantal ongevallen met licht gewonden als het aantal ongevallen met zwaar gewonden is gestegen”, vertelt zonechef Patrick De Schutter die de cijfers deze week presenteerde. “Het is een stijging die we niet graag zien gebeuren. Onze mensen stellen echter vast dat ook in de omringende zones het aantal gewonden bij ongevallen stijgt. Dat betekent evenwel niet dat we er niet iets moeten aan doen.”

Politie ziet aantal verkeersslachtoffers stijgen“Eén van onze voornaamste doelstellingen de komende maanden is dan ook het terug dringen van het aantal ongevallen. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is de analyse van de ongevallen op onze wegen. Daaruit blijkt dat het aantal weekendongevallen sterk terug gelopen is. De meeste ongevallen gebeuren nu vooral op weekdagen, en dan vooral op vrijdag. We moeten onze aandacht dan ook op die momenten richten.
Concreet betekent dat dat we op die dagen meer controles gaan organiseren. Zowel snelheids- als alcoholcontroles. Maar we gaan ook preventief te werk gaan door op de risicowegen die dagen onze informatieborden te plaatsen.
We hebben nu drie informatieborden en daar komt er zeker en vast nog één bij.”

Uit de analyses blijkt ook dat alcohol de belangrijkste oorzaak is van de verkeersongevallen. “Bij elk ongeval nemen we een ademtest af van de betrokken bestuurders. En daaruit blijkt dat veel bestuurders vaak toch een glaasje te veel op hebben. Tijdens georganiseerde alcoholcontroles, al dan niet aangekondigd, betrappen we veel minder dronken bestuurders. Dit jaar was maar anderhalf procent van de bestuurders dronken na een controle.

Snelheid is een veel minder bepalende factor van ongevallen op onze wegen. Dat blijkt uit onze mobiele snelheidscontroles. Dit jaar hebben we 22.469 wagens gecontroleerd. 817 bestuurders kregen een boete. Dat is amper 3,6 procent van het aantal gecontroleerde bestuurders. Tot voor enkele jaren bedroeg dit aantal nog ruim vijf procent. Op dat vlak zitten we dus op de goede weg.” (Marino Verbeken)

;