“Eigenlijk was het een banaal ongeval. Doordat een betonplaat omhoog gekomen was, belandde Geert in de naastgelegen gracht. Jammer genoeg had niemand het ongeval zien gebeuren en lag Geert uit het zicht. Daardoor heeft het lange tijd geduurd voor iemand hem gevonden heeft”, vertelt Fernand. Zijn zoon werd nog naar het ziekenhuis overgebracht, maar overleefde het ongeval niet.
“Na dat ongeval heb ik jaren gedacht aan manieren en technieken waardoor mijn jongen het ongeval had kunnen overleven. Daarbij heb ik me vooral op het tijdsaspect gericht. Eerst duurde het een hele poos vooraleer de ziekenwagen ter plaatse was en ook bij het bepalen van de bloedgroep zijn kostbare minuten verloren gegaan”, vertelt de man die allesbehalve ingenieur is.
“Ik heb steeds gewerkt als zelfstandig slachtafvalverwerker, technisch ben ik dus niet sterk, maar ik bedacht wel een systeem dat aangesloten is op de airbags van de wagen en dat de hulpdiensten verwittigt zodra er een ongeval gebeurt.”
Zodra de airbags afgaan wordt de 100-centrale verwittigd en stuurt een ingebouwde GPS-ontvanger meteen de plaatsgegevens door. “Op die manier kan heel wat tijd gewonnen worden en weten de hulpdiensten ook meteen hoeveel voertuigen er betrokken zijn.”
Ook aan het probleem van de bloedgroepbepaling heeft de man gedacht. “Omdat de centrale ruimte in het dashboard het minst gehavend raakt bij een ongeval, is dat de ideale plek om de console in te bouwen. Gelijktijdig dienen in die console USB-sticks voor de bestuurder en voor elke passagier ingebracht te worden met daarop de persoonlijke gegevens.
Op die manier kunnen de hulpdiensten onmiddellijk de noodzakelijk info vinden over de slachtoffers. Eventueel kan die info ook al meegestuurd worden naar de 100-centrale in functie van de plaats van de botsing. Op die manier kan in het ziekenhuis alles optimaal in gereedheid gebracht worden.”
Het systeem stuurt ook een specifiek alarm wanneer een wagen in het water belandt zodat in dergelijk geval onmiddellijk duikers gealarmeerd worden.
Naast de automatische alarmering voorziet het idee ook in een alarmknop die manueel kan ingedrukt worden om hulpdiensten te verwittigen in geval van bijvoorbeeld een carjacking. De man hoopt dat zijn idee op jaarbasis een 70 à 100 verkeersslachtoffers kan redden.