Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Elektriciteitsmeter rekent 3 keer te veel aanVlekkem - Leo Scheerlinck betaalde vijf jaar lang 50 euro per maand te veel voor elektriciteit. Oorzaak is een slecht werkende meter, die het verbruik fout registreerde. In september vorig jaar werd het elektriciteitsnet in de Meiweg in Vlekkem, een deelgemeente van Erpe-Mere, van 220 volt op 380 volt gebracht.
Daarbij werden ook de meters van de betrokken bewoners aangepast." Bij het doorgeven van de laatste meterstanden ontdekte Scheerlinck dat zijn verbruik nogal drastisch teruggevallen was.

"De installateurs plaatsten voor de omschakeling van het net in de straat een nieuwe meter. Aangezien dat kosteloos was, heb ik daar toen niet veel aandacht aan besteed", vertelt Leo Scheerlinck. Enkele maanden later bij het doorgeven van zijn meterstanden, viel het hem op dat zijn verbruik toch wel erg drastisch gedaald was.
"In de donkerste en koudste maanden van het jaar lag mijn verbruik liefst 42% lager dan voorheen. Eigenlijk betaalde ik vijf jaar lang 50 euro per maand te veel, in totaal zo'n 3.000 euro", rekende hij uit.
Ook de gratis energie-audit die hij via de gemeente liet uitvoeren, bevestigde dat er een probleem was. "Die man vertelde me dat het gemiddeld verbruik 1.500 kWh per persoon bedraagt. Mijn verbruik bedroeg vroeger 4.300 kWh."

100% betrouwbaar

Volgens Eandis zijn de elektriciteitsmeters normaal voor 100% betrouwbaar. "Bij de installatie worden die gekeurd door een onafhankelijk bedrijf. Maar in zeer uitzonderlijke gevallen kan er een probleem opduiken. In dat geval doen wij een uitvoerig onderzoek in laboratoriumomstandigheden. Als het gesignaleerde probleem terecht blijkt, volgt er een regularisatie voor de te veel betaalde elektriciteit", vertelt Simon Van Wijmeersch van Eandis.

Wie zich toch zorgen maakt in de correctheid van zijn meter kan best kijken of zijn verbruik veel afwijkt van het gemiddelde van 1.500 kWh per bewoner. Ook plotse stijgingen in het energieverbruik zijn een alarmsignaal. Het is dus aangewezen op geregelde tijdstippen zelf de meterstanden bij te houden zodat meerverbruik snel opgemerkt wordt. Indien u problemen vaststelt kan contact opgenomen worden met Eandis via 078 35 35 34.

;