We wilden eens iets anders doen dan de klassieke preventieve campagnes tijdens de BOB-eindejaarsactie binnen onze politiezone", zeggen zonechef Patrick De Schutter en Johan De Koninck.
"Binnen onze verkeersdienst werd het idee geopperd om speciale bierviltjes, specifiek voor ons werkingsgebied te laten drukken. Die geven op de voorzijde het logo van de BOB-campagne weer en ook de datum van de verkeersveilige nacht.
Het is de bedoeling dat cafébezoekers de viltjes meenemen en bijhouden. Op de achterzijde van de kaartjes staan immers twaalf data waarop we controleren op overdreven snelheid, gordeldracht en alcoholmisbruik.
Het is de eerste maal dat een politiezone een bierviltje met een dergelijke boodschap laat afdrukken."
De politiezone liet in totaal 25.000 BOB-kaartjes drukken. "Die worden door de wijkagenten verdeeld in de honderd cafés van Erpe-Mere en Lede. We willen hiermee niet het sociaal verbruik van alcoholhoudende dranken tegengaan en dus tegen de kar van de horecauitbaters aanrijden.
We willen de bestuurders wel sensibiliseren en hen duidelijk maken dat alcohol en rijden niet samen gaan. Na afloop gaan we het project trouwens volledig evalueren in samenspraak met de café-uitbaters."