Voor de wekelijkse markt op woensdagnamiddag in Mere wordt het zwaar vervoer uit de Nieuwstraat geweerd en het dorpsplein verkeersvrij gemaakt. In de Bergstraat en Vijverstraat wordt dubbele rijrichting ingevoerd en in de Patronaatstraat wordt de richting omgedraaid. Deze ingrepen kunnen op weinig sympathie rekenen omdat ze geregeld gevaarlijke situaties creëren.
"Doordat de situatie hier voortdurend verandert rijden mensen de Patronaatstraat vaak in de verkeerde richting in. Af en toe vergeten de gemeentediensten ook om de wijzigbare borden terug te draaien, waardoor de Patronaatstraat een week lang dubbele rijrichting is. Het is een klein mirakel dat hier nog geen ongevallen gebeurd zijn", klinkt het onomwonden.
Bij de handelaars op en rond het dorp klinkt hetzelfde geluid. "Een markt zou extra klanten moeten lokken, maar woensdagmiddag is onze slechtste dag. Mensen vermijden om tijdens de markt in de buurt van het centrum te komen."
Ook de verkeersregeling van de Vijverstraat en Bergstraat zorgt voor onvrede. "Ik heb ooit aan de gemeente gevraagd waarom er geen fietsverkeer toegelaten was in beide richtingen. Het officiële antwoord was dat de straat daarvoor te smal was en dat dit de fietsers in gevaar zou brengen. De situatie op woensdagnamiddag was volgens het bestuur uitzonderlijk en slechts tijdelijk."
Een andere buur vult aan dat op woensdagmiddag zwaar vervoer verplicht wordt om er op de voetpaden te rijden omdat kruisen anders niet mogelijk is. "Vooral de bussen van De Lijn, die zelf allesbehalve tevreden zijn met de situatie, zorgen hier voor gevaarlijke situaties voor voetgangers."
Volgens het gemeentebestuur trekt de wekelijks markt in Mere 10 à 15 marktkramen. Volgens buurtbewoners en handelaars ligt het werkelijk aantal eerder rond 7, maar is het meestal minder. Dat de markt niet echt goed draait, gaf het gemeentebestuur destijds al toe, want de gratis marktbus vanuit de verschillende deelgemeenten werd wegens te weinig interesse afgeschaft.
Oplossing
Op verzoek van de handelaars buigt het college van burgemeester en schepenen zich momenteel over mogelijke oplossingen. "We zijn bereid tegemoet te komen aan de vragen om terug doorgaand verkeer over het dorp toe te laten", vertelt burgemeester Etienne Lepage.
Het plaatsen van de marktkramen achter de kerk en op het pleintje voor de pastorij zou geen enkele impact op het verkeer hebben, maar dat zien de marktkramers niet zitten.
Daarom denkt Lepage aan het omleiden van het verkeer langs achter de kerk. Het is echter nog niet duidelijk of dat traject haalbaar is voor de bussen van De Lijn.