De firma Ronny Baeyens legt opritten en parkings aan. Daarnaast doet het bedrijf ook aan afbraak- en grondwerken. Vanaf 1999 gebruikt zaakvoerder Ronny Baeyens zijn terrein in de Oostdorpstraat om graafmachines en vrachtwagens te parkeren. Hij heeft er ook een opslagplaats voor zijn materiaal. Nochtans is de straat ingekleurd als woongebied met agrarisch karakter.
"Zo'n bedrijf hoort thuis in een industriezone, niet hier", zegt Irène Redant, die in de Oostdorpstraat woont. Zij startte samen met andere buurtbewoners enkele jaren geleden een petitie tegen het bedrijfsterrein van Ronny Baeyens. Zeventien mensen die in de buurt wonen, tekenden de petitie. Het buurtcomité diende ook klacht in bij het gemeentebestuur, maar die zaak is nog lopende. "En intussen verergert de hinder", zeggen de omwonenden.
"Vroeger was het hier een rustige wijk, maar sinds de komst van bvba Ronny Baeyens rijden er zware vrachtwagens door de straat. Ik heb me nieuwe rolluiken gekocht tegen het lawaai. Er is niet alleen veel geluidshinder, maar ook veel vervuiling. Onze straat ligt vol modder van de banden van de vrachtwagens", zegt Irène, woordvoerster van het buurtcomité.
Volgens de buurtbewoners zouden de vrachtwagens van Ronny Baeyens verantwoordelijk zijn voor de beschadiging aan tuinmuren en het kapotmaken van elektriciteitskabels. Voor kinderen is het gevaarlijk om buiten te spelen op straat, met al dat zwaar vrachtvervoer.
De hinder heeft volgens de bewoners van de straat ook gevolgen voor de waarde van de huizen in de buurt. Het buurtcomité zegt dat hun huizen tussen de tien en veertig procent gedaald zijn in waarde. Hoe dichter bij het bedrijfsterrein, hoe groter de waardevermindering. "Wie wil hier nog wonen? De mensen geraken hun huis niet meer verkocht", klaagt buurtbewoner Julien Van Aerde aan.
Zaakvoerder Ronny Baeyens zelf vindt de acties van de buurtbewoners jammer. "Het is verschrikkelijk dat ze een kleine zelfstandige als ik willen kapot maken. Wie werkt, wordt gestraft. Ik krijg boetes, gewoon omdat ik mijn vrachtwagens parkeer op mijn eigen grond." Hij vindt niet dat zijn bedrijf storend is voor de buurt. "Ik vertrek 's morgens vroeg om zes uur en kom 's avonds terug. Overdag hebben ze geen last van mij. Als ze niet tegen lawaai kunnen, dan moeten ze maar verhuizen naar een rusthuis. Ik wil trouwens wel naar een kmo-zone, maar daar is geen plaats voor mij. Ik kan toch moeilijk mijn bedrijf stopzetten, omdat de buurtbewoners dat willen?"