Dat de nood aan bijkomende KMO-zone in Erpe-Mere groot is, betwist niemand. "De recente uitbreiding van de KMO-zone Evenbroekveld bewees dat de vraag vele malen groter was dan het aantal beschikbare percelen en er zijn ook vandaag nog veel vragen", geven zowel burgemeester Hugo De Waele (CD&V) als schepen van lokale economie William De Windt (N-VA) ruiterlijk toe. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vastgoedontwikkelaar CD-Vastgoed en projectontwikkelaar BVI potentieel zagen in de als KMO-zone ingekleurde site van de stopgezette bouwmaterialenfirma De Swaef aan de overzijde van Evenbroekveld. "De ligging is hier ideaal dankzij de nabijheid van de E40 en een drukke steenweg", vertellen Kristof Van den Brande en Thomas Van Den Broecke. Hun twee firma's willen dan ook wat graag tekenen voor de reconversie van de uitgestrekte en verlaten site met een oppervlakte van twee hectare. "Het is voor alle duidelijkheid niet de bedoeling om hier zware industrie of winkels te bouwen. Met dit project willen we ons vooral op kleine lokale zelfstandigen zoals elektriciens, loodgieters, schrijnwerkers, aannemers en kleine productie ateliers richten die vandaag vaak aan de slag zijn vanuit hun garage." Dat de vraag groot is, mochten beide firma's al ondervinden. "Een 40-tal kleine bedrijven uit Erpe-Mere en een 80-tal uit de onmiddellijke omgeving toonden al interesse." De vraag is met andere woorden al groter dan het aanbod. "Op deze site, die ingesloten is tussen de directe spoorlijn Gent-Brussel en het scholierenlijntje Burst-Aalst, willen we graag 38 units bouwen met oppervlaktes variërend van 100 tot 300 vierkante meter." De gemeente Erpe-Mere maakt echter voorbehoud tegen de voorliggende plannen. "We houden er rekening mee dat niet kan vermeden worden dat er toch gewone winkels komen waardoor de situatie daar compleet onleefbaar wordt. Onze voornaamste vrees is dan ook de extra verkeersdruk die dit project zou betekenen voor de - tijdens spitsuren al oververzadigde - steenweg", stelt burgemeester De Waele. Studies van de projectontwikkelaars relativeren die impact. "Wij voorzien voor 38 bedrijven samen een 70-tal parkeerplaatsen en een impact van 40 à 50 extra auto's per uur, vergelijkbaar met een goed draaiende bakkerij, waarvan de concentratie zich bovendien vooral voor en na de spitsuren zal bevinden." Ook de tunnelwerken in Aalst zullen na voltooiing wellicht de druk op de Oudenaardsesteenweg doen afnemen. Het schepencollege blijft voorlopig echter bij haar standpunt. "Eén enkel bedrijf vervangen door 38 nieuwe is voor ons te veel van het goede." Het dossier bevindt zich daardoor intussen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. "Die schorste de door de deputatie afgeleverde vergunning niet, maar wij wachten de definitieve uitspraak af", besluit de burgemeester.