Begin dit jaar startte een aannemer met de plaatsing van de aardgasleiding in de Paardestraat in Vlekkem. Buurtbewoner Leo Scheerlinck sprak de man aan en vroeg wanneer de Meiweg aan de buurt was. "Ik kreeg als reactie dat het enkel over de Paardestraat ging maar dat we best de gemeente konden contacteren." Scheerlinck richtte zicht tot het gemeentebestuur en liet weten dat er ook in de Meiweg heel wat geïnteresseerden waren. "Ongeveer een maand later ontvingen we een brief van Eandis waarin stond dat ze de elektrische leidingen ondergronds gingen brengen en aardgas aanleggen in de Meiweg en Voistraat. Bij de brief was ook een brochure waarin we aangeraden werden onmiddellijk aan te sluiten op aardgas."
Volgens die brochure was de aansluiting gratis. Een besparing van 245 euro. Nogal wat bewoners gebruikten dan ook de antwoordkaart om te laten weten dat ze geïnteresseerd waren. Nu, drie maanden later, hebben ze nog steeds niets gehoord van Eandis. Intussen werd de weg wel al opgebroken voor het ondergronds brengen van de elektriciteit en de plaatsing van gasleidingen. "Aan onze vensters dienden wij een situatieschets van onze leidingen te hangen. De meeste mensen die aardgas wensten, hadden daarop ook aangeduid waar ze hun aardgasaansluiting wensten", vertelt Scheerlinck.
Geen reactie
Omdat ze het vreemd vond dat de werken blijkbaar afgerond waren, zonder enige reactie, contacteerde Renildis Verbraeckel Eandis. "Daar wist men van niets en beweerde men nooit een antwoordkaart van mij ontvangen te hebben. Men vroeg of ik geen brief gekregen had dat de werken voor de Voistraat uitgesteld waren tot 2010. Ik heb ze de leiding hier nochtans met eigen ogen zien leggen", vertelt Verbraeckel. Ook Marie-Lou Wiels, Rudy De Vuyst en Leo Scheerlinck belden naar Eandis. Ze kregen allen te horen dat er nooit een antwoordkaart ontvangen was. "Tegen mij vertelde men dat de kaart wellicht verloren gegaan was in de post", aldus Scheerlinck. "Intussen heb ik al van minstens vijf gezinnen te horen gekregen dat hun kaart nooit aangekomen is. Dat is toch niet normaal?" Voor hem werd wel een dossier geopend. "Men heeft mijn gegevens genoteerd en me gegarandeerd dat ik toch gratis zal aangesloten worden. Blijkbaar dien ik ook vooraf een meter te laten plaatsen maar de papieren die men mij daarvoor zou opsturen, heb ik nog steeds niet ontvangen. Ik stel me dan ook vragen bij de interne werking van Eandis." Bij de distributienetbeheerder was niemand bereikbaar voor commentaar.