Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Erpe-Mere -De beslissing om een gewonnen en gesigneerde replicafiets van Lucien Van Impe te koop te zetten, lokte gisteren op sociale media een storm van verontwaardiging uit. Een winnaar uit Mere werd op Facebook publiek uitgemaakt voor geldwolf en nog veel minder fraais. “Zoiets raakt je”, reageert de verkopende winnaar.

Nadat begin deze week een Aasterse jongeman uit een flatgebouw sprong nadat hij op sociale media publiekelijk als druggebruiker tentoongesteld werd, laat Facebook zich nu ook de groep ‘Ge zè van Eirp-Meiër as....’ van zijn minst fraaie kant zien. Een Merenaar die een gewonnen replicafiets van Lucien Van Impe te koop aanbood wordt er met de grond gelijk gemaakt. Optiekzaak Van Impe, Studio Dinn en vishandel Erick uit Erpe-Mere verlootten ter gelegenheid van de gele gekte voor de 40ste Touroverwinning van Lucien Van Impe elk een fiets. “Het ging om nagemaakte exemplaren van de fiets waarop Lucien in 1976 als laatste Belg de Ronde van Frankrijk won”, vertellen de initiatiefnemers. Lucien trok persoonlijk de drie winnende loten, belde de winnaars persoonlijk op en signeerde de fietsen.  “Een bijzonder mooie prijs waarmee we dachten de winnaars gelukkig te maken, maar de winnaar doet er natuurlijk mee wat hij of zij wil”, reageert Marnix Van Impe van de gelijknamige optiekzaak. Een van de winnaars zette de gewonnen fiets begin deze week te koop op de website tweedehands.be. “Gewonnen en gesigneerde replicafiets Lucien Van Impe. Maat small. Waarde : 699 euro”, staat er als commentaar. Veel resultaat leverde dat niet op, waarna de winnaar de fiets gisteren ook op de populaire Facebookpagina ‘Ge zè van Eirp-Meiër as....’ zette. Daar lokte de annonce een storm van verontwaardiging uit. “Weinig respectvol”, “Geldwolf” en “Misschien een andere trekking organiseren zodat iemand anders er wel gelukkig mee kan zijn” zijn maar enkele van de vaak nog veel hardere en ongenuanceerdere reacties. Anderen nemen het dan weer voor de verkoper op zoals blijkt uit reacties in de zin van “Als je hem wint, doe je er  toch mee wat je wil” of wijzen er op dat identieke replica fietsen -  weliswaar niet gesigneerd – vlot te koop zijn. De winnaar was gisteren fel onder de indruk van de regelrechte haatberichten die gepost werden. “De reacties zijn er inderdaad grof over en raken je. Ik kan alles uitleggen en weerleggen, de fiets op maat van Lucien is gewoon te klein, maar vind het best niet op die haatberichten in te gaan.” Even later was de gewraakte post ook van Facebook verdwenen.

;