Dat de parkeerproblematiek zich niet alleen afspeelt in de zeer smalle straatjes van Erpe-Mere weten de inwoners van Stokt en Biezenstraat in Burst nu ook. Nadat verschillende buren er boetes kregen omdat ze op het gelijkgrondse voetpad parkeerden, staan wagens er nu geschrankt op de rijweg. Op sommige plaatsen een absurd beeld aangezien er nu soms meer ruimte vrij is op het gelijkgrondse voetpad dan op de eigenlijke rijbaan. “Levensgevaarlijk is het hier nu. Automobilisten aarzelen niet om de geparkeerde auto’s langs rechts voorbij te rijden, maar dan is de politie niet te zien”, vertelt Greg De Norme die vorige week een boete van 110 euro kreeg. De rekening liep intussen voor hem intussen ook al verder op. “Het voorbije weekend werd de spiegel van mijn nu reglementair geparkeerde bestelwagen al afgereden. Kostprijs 300 euro plus de uren dat ik verloor voor de reparatie en door het opmaken van een Proces Verbaal.” De buurt is er dan ook niet gerust in. “Het probleem is niet dat mensen op het voetpad parkeren, maar wel dat de weginfrastructuur hier niet correct is”, vult een andere buur aan. Zoals tal van gemeenten in het Vlaamse land werden de smalle straten waar mogelijk breder gemaakt door er op straatniveau klinkertjes naast te leggen. Bewust. Zodat automobilisten geen autostradegevoel krijgen, maar elkaar toch kunnen kruisen door uit te wijken. Een functie die een voetpad niet echt hoort te hebben en waardoor er heel wat misverstanden ontstaan. “Wij parkeren al bijna 20 jaar zo en nog nooit werd daar iets over gezegd. Schandalig dat er dan direct boetes vallen”, vertelt Irène De Vriendt. De vrouw zelf kreeg de voorbije jaren al tweemaal een wagen binnen in haar garagepoort. “En nu iedereen op straat parkeert, hou ik mijn hart vast.” Een gelijkaardig geluid bij Wesley Steylemans. “Er werd hier al een wagen van mij total loss gereden dus ik weet echt niet waar ik mijn auto nu moet gaan parkeren.” Burgemeester Hugo De Waele (CD&V), alweer kop van jut bij de betrokken buren, reageert kort. “Ik kan moeilijk zeggen dat mensen op het voetpad mogen parkeren en bovendien heb ik aan de politie niets te zeggen.” Over de weginrichting doet de man geen uitspraken. “We zullen bekijken of maatregelen zoals beurtelings parkeren of parkeervakken een oplossing zijn, maar het is een utopie te denken dat we in elke straat van onze gemeente parkeervakken op de voetpaden zullen schilderen.” De man wijst er ook op dat het willen veilig stellen van de eigen wagens net de oorzaak is van onaangepast rijgedrag in de straten. “Geparkeerde wagens fungeren als snelheidsremmers waardoor de straten net veiliger worden.” Bij de politie hoeven de buren evenmin op medeleven te rekenen. Na eerdere protestacties voor gelijkaardige problemen in de Molenhoek in Smetlede, de Oude Baan in Bambrugge alsook de Patronaatstraat en Cauwenbergstraat in Mere klonk het steevast dat “elke burger veronderstelt wordt het verkeersreglement te kennen en te weten dat parkeren op het voetpad niet toegelaten is.”