Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Neen voor megaprojecten langs verzadigde steenwegen N9 en N46Erpe-Mere - De gemeente Erpe-Mere ziet de komst van warenhuisketen Lidl in de buurt van het kruispunt Vijfhuizen niet zitten. Een projectstudie voor een McDonalds aan de E40 langs de Oudenaardsesteenweg werd eveneens geweigerd. "Onze steenwegen zijn vandaag al totaal verzadigd", motiveert het gemeentebestuur.

Nieuwe grootschalige kleinhandels langs de Gentse- of Oudenaardsesteenweg zijn voor de gemeente Erpe-Mere geen optie meer. "Vandaag zijn beide steenwegen al totaal verzadigd. Wat ons betreft is er geen draagkracht meer voor nieuwe projecten die nog meer extra verkeer zullen aantrekken", aldus schepen van Ruimtelijke Ordening Reinold De Vuyst (N-VA). Een van die nieuwe projecten betrof de site van notaris Meert langs de Gentsesteenweg N9 op de grens van Erpe met Aalst. Plannen voor de bouw van een Lidl van 1.900 vierkante meter en een twee verdiepingen tellend extra gebouw met onderaan winkelruimte en bovenaan een notariaat en ontspanningsruimte zetten eerder ook al de buurt in rep en roer. "En met reden. Uiteindelijk is die locatie woongebied en is aan de overzijde van de steenweg al beslist dat er geen nieuwe winkels meer mogen komen." Grootste motivatie om de vergunnig te weigeren is de gevreesde impact op de mobiliteit. "Op de site worden 172 parkeerplaatsen voorzien waarvoor de aanvrager zelf, alleen voor de 102 plaatsen van Lidl, uitgaat van een - wat mij betreft eerder onderschatte - verkeerstoename van 3,3%. Samen zal dat minstens 5% zijn, terwijl vandaag al heel duidelijk is dat er echt geen extra capaciteit meer is." De onduidelijke bestemming van de ruimte onder en naast het notariaat spelen eveneens mee in de afwijzing. "De als 'ontspanningsruimte' omschreven ruimte met grote keuken volstaan voor een halve feestzaal en de te verwachten activiteiten op de benedenruimte zijn eveneens onduidelijk." De Vuyst benadrukt dat de gemeente niets tegen het project op zich heeft. "Het is vooral de omvang die ons hier zorgen baart. De beslissing nu is identiek als de beslissing van de stad Aalst voor een eerdere aanvraag voor de bouw van een Lidl in 2009 een paar honderd meter verderop langs de N9." In dezelfde lijn werd eerder al negatief gereageerd op een verkennende vraag voor een McDonalds in de buurt van het op- en afrittencomplex van de E40 in Erpe-Mere. "Ook daar zou de extra toestroom de circulatie door de talrijke kruisende bewegingen nog onmogelijker maken" Ook de ontwikkeling van een extra KMO-zone op de site De Swaef tegenover de huidige KMO-zone Evenbroekveld aan de treinhalte Erpe-Mere werd om die reden geweigerd. "Daar gaat het om een project van meer dan dertig units voor een totale bebouwde oppervlakte van 7.000 vierkante meter. Een volume dat op die plek veel te omvangrijk is om vlot aan te sluiten op de steenweg. "De provinciale deputatie keurde het dossier, in tegenstelling tot de gemeente Erpe-Mere, nochtans net wel goed. "Klopt, maar wij tekenen zonder meer beroep aan", klinkt het duidelijk. Voor de uitkomst daarvan alsook voor die van de te verwachten gelijkaardige beroepsprocedure voor de site Meert blijft het voorlopig afwachten. McDonalds zag intussen spontaan van haar plannen af.

;