Voor artikels over Erpe-Mere en Lede verwijzen we u voortaan graag door naar HLN.be

Artis Historia is terug van weggeweest en dat is goed nieuws voor Jurgen Schutyser uit Aaigem. “Als tienjarige schafte ik mijn eerste boek aan en toen ik ouder werd verzamelde ik alles wat uitgegeven werd”, vertelt die.Aaigem - Artis Historia is terug van weggeweest en dat is goed nieuws voor Jurgen Schutyser uit Aaigem. “Als tienjarige schafte ik mijn eerste boek aan en toen ik ouder werd verzamelde ik alles wat uitgegeven werd”, vertelt die.

De typische educatieve boeken ontstonden in 1948. In 2004 verdwenen de puntjes van de verpakkingen, maar in het collectieve geheugen van de Belgen zijn de typische puntjes nooit verdwenen. “Omdat onderzoek op onderzoek uitwijst dat Belgen de grootste puntjesverzamelaars ter wereld zijn, vatte ik het plan op om die rijke geschiedenis terug tot leven te brengen”, vertelt Philip Gielkens. De man slaagde er in de naam over te nemen en Carrefour te overtuigen de typische puntjes opnieuw op hun verpakkingen te plaatsen. “Vandaag zijn de punten er al te vinden op een 40-tal producten en de Carrefour Hypermarkten worden ook inruilpunten om prenten af te halen en boeken aan te kopen.” Het originele concept wordt volledig van onder het stof gehaald. “Voor 500 punten krijg je gratis de prenten van een boek. Het boek zelf koop je voor 5,95 euro.” De eerste drie boeken die vanaf 6 november klaar liggen in de Hypermarkten zijn educatief en richten zich op kinderen. “We starten met boeken over honden, katten en paarden.” Later volgen ook andere boeken over natuur, geschiedenis en steden. Jurgen Schutyser uit Aaigem is voorzichtig enthousiast. “Er is veel nostalgie verbonden aan Artis Historia. Destijds werden wij gestimuleerd om te verzamelen door onze schoolmeesters. Mijn eerste boek was ’s Lands Glorie over de geschiedenis van België. Later spaarde ik de punten en vroeg ik de boeken voor verjaardagen en andere gelegenheden.” Door de jaren heen, en zodra hij een eigen inkomen had, verzamelde Jurgen zowat elk boek. “Ik heb zelf verschillende drukken liggen.” Of de succesformule herhaald kan worden, durft de man niet voorspellen. “Het origineel DNA van prenten kleven maakt de boeken in elk geval waardevoller omdat je er zelf iets moet aan doen. De pauze van 10 jaar is misschien net genoeg om niet te veel te zijn.” Of de moderne technieken het concept niet in de weg staan, valt af te wachten. “Vandaag vind je alle gewenste informatie op internet en zelf puntjes bijmaken is met de computer eenvoudiger dan ooit.” Voorlopig zijn de puntjes enkel te vinden op de huisproducten van Carrefour. “Maar we kijken verder om op meer snel verbruikte producten te komen, maar ook banken, benzinestations, energie- en telecombedrijven zouden punten op hun facturen kunnen afdrukken”, vertelt initiatiefnemer Gielkens. Een strategie die kan helpen. “Ik ben destijds nog van verzekering en bank veranderd om dat zoiets veel extra punten opleverde”, bekent Jurgen. Of hij nu hetzelfde zal doen weet hij nog niet. “Tegenwoordig doet mijn vrouw de boodschappen en heeft zij haar vaste producten. Ik vrees dat ze moeilijk te overtuigen zal zijn.” Als start kreeg Jurgen in elk geval wel al 540 punten cadeau. “Nu ik al voldoende prenten in handen heb voor het eerste boek, zal ik wel moeten verder gaan”, besluit die.

;