
Automobilisten die de in ochtend- en avondspits stapvoets staan aan te schuiven aan de werfzone op de E40 tussen Erpe-Mere en Zwijnaarde zullen het nauwelijks kunnen geloven, maar het aantal overtredingen vastgesteld door het trajectcontrolesysteem richting Gent ligt liefst acht keer hoger dan voorheen. "Tijdens de werkperiode werd het systeem aangepast op een maximum snelheid van 70 km/u en die beperking wordt vooral 's avonds en 's nachts massaal genegeerd", vertelt hoofdcommissaris Michel Van Butsele van de federale wegpolitie. Dagelijks worden 4.000 voertuigen geflitst die tussen de 70 en 100 km/u rijden. Uitschieters halen tot 140 km/u. "Op een normale dag verbaliseren we gemiddeld een vijfhonderdtal wagens. In de werfzone tussen Erpe-Mere en Wetteren halen we dat aantal tussen 20.30 uur 's avonds en 23 uur per uur. Elke 10 seconden rijdt dan een wagen te snel." In de andere richting valt het aantal overtreders voorlopig beter mee. "Daar zijn twee afzondelijke smalle rijstroken waardoor het verkeer er automatisch minder snel rijdt." In elk geval komt ook in die rijrichting binnenkort een superflitspaal. "Door de werken hebben we de voor het systeem noodzakelijke lussen in het wegdek moeten verwijderen waardoor de trajectcontrole richting Brussel momenteel uitgeschakeld is", vertelt Silvy Syryn van het Agentshap Wegen en Verkeer. Een vrijgeleide is dat echter niet. De federale wegpolitie hield er de voorbije dagen al geregeld snelheidscontroles. "Daarbij werden ongeveer 100 bestuurders per dag geflitst." De werken blijven ook onafgebroken voor een enorme verkeerschaos in de regio zorgen. De spits op de ring van Aalst is een nog grotere hel doordat automoblisten massaal proberen de file op de snelweg te vermijden. Kleine incidenten langs de werfzone hebben ook telkens een enorme impact. Donderdagavond nog stond er een wagen in panne op de spookrijstrook richting Brussel en in de file zijn er zowat dagelijks wagens die er de brui aan geven doordat ze oververhit raken. Automobilisten die deze zomer van of naar de kust rijden houden dan ook best rekening met de nodige extra vertragingen in die richting. Voldoende water mee in de auto zijn daardoor nog meer dan anders absoluut aan te raden.