
De landelijke verbinding tussen de Kleine Gentweg in Erpe, de Eenhoorn en de Kleine Nieuwstraat in Erondegem werd net voorzien van een toplaag in gebroken beton. “Momenteel is dat op sommige plaatsen nog wat mul, maar zodra het regent zwelt dat op waardoor er een comfortabel maar waterdoorlatend fietspad ontstaat”, vertellen milieuschepen Reinold De Vuyst (N-VA) en Ivar Nijs van de firma Greenroad uit Wichelen. Eerder werd een gelijkaardige ingreep gedaan tussen de Grote Gentweg en de Oudenaarsesteenweg in Erpe alsook tussen de Gotegemstraat en het Stevensveld in Mere. “In totaal gat het om iets meer dan 4 kilometer extra verharding en een investering van ongeveer 150.000 euro”, stelt De Vuyst. Door deze ingrepen is het perfect mogelijk om via het nieuwe fietspad naast de Oudenaardsesteenweg veilig naar de Zevekootstraat in Erpe te fietsen en vervolgens door te steken naar de Nieuwstraat in Erondegem. “Op korte termijn willen we daaraan nog een vervolg breien richting Vlierzele.” De verstevigde paden gaan langs een prachtig stukje natuur en laten toe om weg van de verkeersonveilige straten naar de verschillende dorpskernen te fietsen. “Via deze functionele wegen is het mogelijk om vlot naar Lede of Wanzele te raken en in de andere richting kan je naar Erpe, via de Grote Gentweg naar Mere, om vervolgens langs de Groeneweg, het nieuwe aan te leggen fietspad aan de molen of via de spoorweg, door het Blauwbos en Stevensveld naar Gotegem en de Aaigemse Landries te fietsen.” In Mere komt er ook een nieuwe verbinding langs de overzijde van het spoor. “Die komt tussen de Bosstraat en Vondelbrug.” Verder werd ook het onbegaanbare wegeltje van Griet in Aaigem naar Ressegembos verlegd en verbreed tot 1,25 meter. “Daardoor is ook dat opnieuw vlot toegankelijk.” Fietsers zullen nog meer verwend worden met fietsautostrades. “We plannen een aansluiting van het Molenveld in Burst naar het fietspad langs de spoorlijn alsook een doortrekken van dat betonnen fietspad tot Zottegem.” Tot slot wil Erpe-Mere in de andere richting ook een snelle fietsverbinding realiseren die aansluit aan de nieuwe fietsondertunneling aan het Aalsters Stedelijk Ziekenhuis. “Daarvoor zullen we in Mere of Erpe een aftakking van de spoorlijn tussen Burst en Aalst voorzien over zo veel mogelijk bestaande landbouwwegen richting Aalst.” Automobilisten die nu nagelbijtend aanschuiven op de ring rond Aalst zullen dan misschien eerder geneigd zijn om voor een vlot, veilig en filevrij traject per fiets te kiezen.