“In de richting van de kust zal de snelheidsbeperking gecontroleerd worden door de trajectcontrole tussen Erpe-Mere en Wetteren”, vertelt Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer. In de richting van Brussel kan dat niet. “Door de werken moeten we de lussen van de apparatuur verwijderen, waardoor in die richting het controlesysteem uitgeschakeld wordt.” De federale wegpolitie belooft bovendien in beide rijrichtingen langs de werfzone snelheidscontroles uit te voeren. Een speciaal filedetectiesysteem zal bestuurders ook waarschuwen over de afstand die ze van de file of werf verwijderd zijn.
De voorbereidende werken starten op 15 juni. "Dan maakt de aannemer op vier plaatsen een doorsteek omdat tijdens de werken een spookrijstrook wordt gebruikt. Daarvoor zal de linkerrijstrook ’s nachts worden afgesloten”, vertelt Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer. De werken zelf starten op 19 juni en houden het vernieuwen van het wegdek in over een afstand van 15 kilometer in de richting van Brussel. “Van de rechtse rijstrook wordt ook de fundering vernieuwd en de middenrijstrook krijgt een nieuwe onderlaag." Omwille van de werken zal de op- en afrit van de E40 richting Brussel in Wetteren afgesloten zijn vanaf maandag 22 juni. “Als de weersomstandigheden meevallen, gaan die opnieuw open vanaf vrijdag 3 juli.” Aansluitend gaat de afrit van de E40 richting Brussel naar de R4 dicht voor tien dagen. Vanaf half augustus wordt er hoofdzakelijk ’s nachts gewerkt. Dan zal er slechts één rijstrook beschikbaar zijn voor het verkeer.